
W wieku przedszkolnym rozwija się umysł dzieci, ich umiejętności i zainteresowania. Na tym etapie nauka odbywa się głównie poprzez zabawę. Zabawa bowiem odgrywa szczególną rolę we wczesnej edukacji dziecka, rozumianej jako proces budowania fundamentu całego jego życia i doskonalenia osobowego. Jest podstawową formą aktywności dziecka i poznawania rzeczywistości, wpływa na rozwój procesów poznawczych, emocjonalnych oraz społecznych. Kształtuje osobowość dziecka, budzi i rozwija jego stosunek do coraz szerszego otoczenia społecznego, przyczynia się również do rozwoju sprawności fizycznej.
By rozwój umysłowy przebiegał poprawnie, istotne są odpowiednio dobrane narzędzia i metody. Dzieci powinny być angażowane w różnorodny sposób, z możliwością wykorzystywania przy tym swojego ciała i zmysłów. Rozbudzając ciekawość atrakcyjnymi zadaniami , proces uczenia staje się skuteczniejszy. Od wielu lat w zabawie towarzyszą dzieciom klocki. W edukacji mogą stać się doskonałym narzędziem do nabywania nowych kompetencji. Dzięki nim rozwijamy zdolności do polisensorycznego poznania, kształcimy zmysły, wzbogacamy wiedzę na temat świata materialnego i personalnego, wypróbowujemy nowe zachowania i czynności.
Ponieważ przedszkole przygotowuje dzieci zarówno do dalszej edukacji w szkole, jak i do funkcjonowania w świecie, budowanie kompetencji społecznych jest jednym z najważniejszych elementów składających się na rozwój dziecka. To czego przedszkolaki nauczą się teraz, będzie miało wpływ na resztę ich życia. Dzięki zestawom LEGO Education dzieci mogą współpracować, budując doświadczenia w oparciu o rozpoznawanie uczuć innych ludzi, zwracając uwagę na różnice i podobieństwa oraz zdobywając wiedzę na temat tego, w jaki sposób funkcjonuje społeczeństwo. Innowacja łącząca zabawę klockami z kształtowaniem postaw i wartości u dzieci w wieku przedszkolnym powstała, by mogły one w pełni korzystać ze swojej zdolności spontanicznego przyswajania wiedzy, w szczególności dotyczącej wartości ogólnoludzkich, uniwersalnych, kultury, bezpieczeństwa i zdrowego stylu życia.
Cel ogólny innowacji: Wsparcie rozwoju dziecka w zakresie sprawności manualnej, umiejętności konstrukcyjnych oraz kształtowania postaw społecznych z wykorzystaniem LEGO Education
Cele szczegółowe:
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i wyobraźni przestrzennej,
- doskonalenie sprawności manualnej,
- rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej,
- rozwijanie zdolności i zainteresowań z zakresu konstruowania i rozwiązywania problemów,
- rozwijanie aktywności i zainteresowań u dzieci,
- budowanie wiary we własne możliwości, podnoszenie samooceny dzieci,
- rozwijanie umiejętności pracy w zespole,
- zaspakajanie potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,
- nawiązywanie znaczących i trwałych przyjaźni i związków,
- doskonalenie umiejętności samodzielnego planowania i organizowania zabawy,
- rozwijanie postaw związanych z własną tożsamością oraz funkcjonowaniem w grupie społecznej,
- nabywanie umiejętności przeżywania emocji i radzenia sobie z nimi,
- wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad,
- rozwijanie kompetencji językowych w zakresie nazywania wartości (np. odwaga, przyjaźń, miłość, koleżeństwo, bezpieczeństwo),
- rozwijanie wartości społecznych, takich jak troska o innych, uczciwość, odpowiedzialność, zdolność do ustępstw.
Obszary tematyczne:
- Zapoznanie z klockami LEGO Education oraz zasadami ich użytkowania. Kodeks przedszkolaka
- Sklep z warzywami i owocami
- Moja ojczyzna– jesteśmy Polakami
- Warsztat św. Mikołaja
- Nasze ulubione baśnie
- Superbohaterowie są wśród nas
- W świecie zwierząt
- Posprzątajmy świat
- Serce dla mamy i taty
- Inni a jednak tacy sami
Grupa III zapoznała się już zasadami użytkowania klocków. Podczas pierwszych zajęć dzieci budowały sale przedszkolne oraz przykłady prawidłowego i nieakceptowalnego zachowania – kodeks przedszkolaka
W grupie III wprowadzono także Metodę 6 klocków
Grupa II realizując Kodeks Przedszkolaka budowała przedszkole dla Skrzata.