Zakodowane Przedszkole

W okresie od października 2022 do czerwca 2023 w grupie dzieci 6 letnich realizowana będzie innowacja pedagogiczna
programowo-metodyczna pt. „Zakodowane przedszkole” opracowana przez Annę Tórz, wprowadzająca dzieci w świat kodowania bez komputera, a także z wykorzystaniem robotów edukacyjnych Photon. Zabawy z kodowaniem zaplanowano przez kolejne miesiące, z jednoczesnym dostosowaniem do aktualnej tematyki zajęć w przedszkolu,
z wprowadzaniem urozmaiconych pomocy (m.in. kubeczki, obrazkowe kafelki, wirtualna
mata do kodowania na interaktywnym monitorze, roboty Photon z aplikacją na tablecie i
matą, karty pracy) oraz z uwzględnieniem zasady stopniowania trudności.

Maj i czerwiec z kodowaniem

Dwa ostatnie miesiące roku szkolnego przeznaczone zostały na doskonalenie wprowadzonych wcześniej umiejętności związanych z kodowaniem. Na zajęciach wykonywano więc ćwiczenia związane z symetrią, utrwalano poznane w przedszkolu cyfry i litery jako współrzędne położenia obiektu na macie, wg takiego kodu kolorowano obrazki (dyktanda graficzne), rozwijając jednocześnie sprawności manualne oraz analizę i syntezę wzrokową.

Podsumowaniem zajęć opartych na tworzeniu kodu ruchu na macie były zabawy z wykorzystaniem robota Photon’a oraz aplikacji do sterowania nim za pośrednictwem tabletu. Photon był okazją do zapoznania dzieci z zasadami bezpiecznego korzystania z wysokich technologii i sprawiał im wiele radości, ale także wymagał umiejętności czekania na swoją kolej czy współpracy w zespole. Zapraszam do obejrzenia zdjęć z zajęć

https://drive.google.com/drive/folders/1QHd0YXxtRHB8wC3JEomX_Eo18_scZ-hI?usp=sharing

Wiosna

Marzec i kwiecień to miesiące obfitujące w liczne święta i uroczystości.  W nawiązaniu do nich tworzyliśmy kolorowe kompozycje na macie takie jak- tulipany na Dzień Kobiet, hiacynty na powitanie wiosny, kurczaczki na Wielkanoc- tym samym coraz sprawniej posługując się współrzędnymi pól. Poznaliśmy sposób kodowania muzyki kolorami- stworzyliśmy orkiestrę grając na „bum-bum rurkach”. Do kodowania wykorzystaliśmy także nasz kolorowy dywan, w którym każe pole otrzymało swój „adres”. Rozwiązywaliśmy zagadki na temat zwiastunów wiosny, których nazwy zostały starannie zakodowane przy użyciu liter i cyfr, obserwowaliśmy poruszanie się marcowego słońca na macie doskonaląc kierunkową orientację w przestrzeni.

W kwietniu „wyruszyliśmy nad Morze Śródziemne” poznając zasady Programowania z Krabem- bohaterem podłogowego zestawu do kodowania. Pomagaliśmy Krabowi znaleźć na macie bezpieczną drogę do muszli- uczyliśmy się planowania, przewidywania, poznaliśmy funkcję warunku. Zabawy te będziemy kontynuować w kolejnych miesiącach.

Zdjęcia z zajęć dostępne na https://drive.google.com/drive/folders/1DkIBGfDVw0sNv4hcA9WzroEx7eCuyVkf?usp=sharing

 

 

 

Zima z kodowaniem 

W styczniu i w lutym w gr III uzupełnialiśmy zimowe sudoku, kontynuowaliśmy zabawy i
ćwiczenia doskonalące orientację na macie do kodowania- zarówno tej wirtualnej jak i
tradycyjnej- podłogowej. Wyznaczaliśmy położenie obiektów na macie z wykorzystaniem
współrzędnych pola, tym samym utrwalając cyfry i litery. Doskonaliliśmy orientację
kierunkową w przestrzeni układając kod z wykorzystaniem strzałek, również tych
symbolizujących obroty w prawo i w lewo. Poznaliśmy także matę z kolorowymi polami, na
której graliśmy w grę zespołową „Kubek postaw- kubek zabierz”. Walentynki były okazją do
utrwalania zasad symetrii przy tworzeniu walentynkowego serduszka.

Zdjęcia z zimowego kodowania dostępne: https://drive.google.com/drive/folders/1d5FDK7SWN-PxBVeaOcs8sNYiOBiOM8DG?usp=sharing

Zakodowane święta.

Grudzień to miesiąc nieodłącznie związany z Mikołajem i Bożym Narodzeniem, stąd nasze kodowanie tematycznie związane było z tymi uroczystościami. Dzieci doskonaliły umiejętność układania kompozycji z kubeczków na macie – zarówno tej podłogowej jak i wirtualnej, podejmowały próby wyznaczania miejsca na macie na podstawie współrzędnych (tak powstał portret Mikołaja), uzupełniały świąteczne- pierniczkowe sudoku oraz poznały pojęcie „symetrii”, układając- kolorując drugą- symetryczną połowę choinki i prezentu. Ponieważ przedszkolne kodowanie, to także rozwijanie umiejętności odwzorowywania czy konstruowania na podstawie schematu- w grudniu wykorzystaliśmy klocki lego-duplo i budowaliśmy z nich litery. Zapraszamy do obejrzenia efektów pracy:

https://drive.google.com/drive/folders/1LCm-mH8F5L_l1zwyFgCIWjSAfeQE37ro?usp=sharing

 

 

Listopadowe kodowanie
Listopad to miesiąc, w którym zabawy z kodowaniem połączyliśmy z obchodami
Narodowego Święta Niepodległości oraz Dnia Życzliwości i Pozdrowień. Dzieci poznały
zasady układania na macie kompozycji z plastikowych kolorowych kubeczków. Ponieważ nie
znamy jeszcze wszystkich liter, wyznaczanie miejsca położenia kubka opierało się na wzorze
zamieszczonym na interaktywnym ekranie. Z okazji Dnia Życzliwości na tymże ekranie
układaliśmy słoneczko, korzystając z wirtualnej maty do kodowania, próbując już wyznaczać
współrzędne położenia kafelka na kratownicy. Kubki zostały także wykorzystane do
tworzenia kolorowych wież przy okazji tematyki kompleksowej związanej z poznawaniem
baśni i bajek. Tym razem dzieci odtwarzały przestrzenne układy kubków, odczytywały
zakodowaną zmianę kolorów, pracowały samodzielnie, a także podejmowały współpracę w
trzyosobowych grupach. Każda z wymienionych aktywności wiązała się także z zadaniem
przy stoliku polegającym na utrwaleniu zdobytej umiejętności na karcie pracy. Przez
wszystkie te ćwiczenia dzieci doskonaliły analizę i syntezę wzrokową, koordynację
wzrokowo- ruchową, orientację przestrzenną, utrwalały poznane litery i cyfry.

Zapraszamy do galerii zdjęć:
https://drive.google.com/drive/folders/1Z_4VgausAYui_9OVb8VjU0RcNUM3OfGz?usp=sharing

Zaplanowane w okresie od 8-23.10.22 zadania pt. „Jesienne kodowanki”– logiczne
łamigłówki wprowadzające dzieci w świat symboli – kodów z wykorzystaniem materiału
przyrodniczego oraz podstawowych mat-kratownic do kodowania – zostały zaakceptowane,
jako aktywność w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania tzw. Code Week. Zdjęcia
z dotychczas przeprowadzonych zajęć są dostępne pod linkiem
https://drive.google.com/drive/folders/1AC2PZXqyibsBtCsGHYLjTb-yxd3LAavI?usp=sharing

 

Back To Top
Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status