Pedagogiem szkolnym w naszej szkole jest p. mgr Marzena Nawieśniak.
Godziny pracy pedagoga:
Poniedziałek 8:20 – 16:00
Wtorek 8:10 – 13:40
Środa 8:10 – 15:30
Czwartek 8:10 – 12:40
Piątek 8:10 – 9:40
PLAN PRACY
PEDAGOGA SZKOLNEGO 2021/2022
I Zadania opiekuńczo-wychowawcze
II Profilaktyka i resocjalizacja
III Indywidualna opieka pedagogiczno – psychologiczna
IV Pomoc materialna
V Współpraca z rodzicami
VI Prowadzenie dokumentacji
VII Doskonalenie warsztatu pracy pedagoga
VIII Współpraca z rodzicami
IX Zadania dodatkowe
I Zadania opiekuńczo-wychowawcze
1. Rozpoznawanie środowiska szkolnego. Wytypowanie uczniów wymagających różnorakiej pomocy opiekuńczo-wychowawczej.
2. Rozpoznawanienie sytuacji rodzinnej i edukacyjnej poszczególnych uczniów
z nauczycielami i wychowawcami (ewentualna pomoc interwencyjna).
3. Organizowanie i koordynowanie realizacji odpowiednich form pomocy dla poszczególnych uczniów.
4. Systematyczna analiza dokumentacji szkolnej uczniów (dzienniki szkolne, dzienniki uwag, prace uczniów).
5. Analiza opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznych i specjalistycznych.
6. Analiza kart zdrowia uczniów i innych dokumentów dotyczących stanu zdrowia.
7. Współpraca z instytucjami i organami zewnętrznymi wspomagającymi ucznia.
w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych, wychowawczych i rodzinnych:
– sąd i kuratorzy, policja, pogotowie opiekuńcze, dom dziecka,
– GOPS i ZOSiP,
– gminna komisja rozwiązywania problemów alkoholowych,
– psycholog gminny,
– asystent rodziny,
8. Konsultacje z rodzicami diagnozujące potrzeby uczniów i ich rodzin, podejmowanie współpracy.
II Profilaktyka i resocjalizacja
1. Czuwanie nad prawidłową realizacją obowiązku szkolnego – kontrola frekwencji uczniów, rozmowy profilaktyczno – ostrzegawcze, informowanie rodziców o absencji dziecka
i możliwych konsekwencjach wagarowania.
2. Powiadamianie organu prowadzącego o nie spełnianiu obowiązku szkolnego przez ucznia.
3. Systematyczna analiza postępów w nauce, organizowanie pomocy uczniom słabym:
– szybkie reagowanie w sytuacji nagłego pojawienia się złych ocen (dzienniki szkolne) lub nasilenia się niewłaściwego zachowania (dzienniki uwag)
– stały kontakt z nauczycielami, wychowawcami
– rozmowy z rodzicami, ustalenia dotyczące pracy w domu.
4. Objęcie uczniów mających trudności w realizacji założeń procesu dydaktyczno-wychowawczego odpowiednią formą pomocy zajęciowej (zajęcia wyrównawcze, korekcyjno-kompensacyjne, zespoły samopomocy uczniowskiej).
5. Opieka nad uczniami wymagającymi szczególnej troski i pomocy w związku z ciężką sytuacją rodzinną (rodziny patologiczne, uzależnione). Rozmowy profilaktyczne, podejmowanie środków zaradczych (wnioski do sądu).
6. Czuwanie nad dzieckiem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem: rozmowy indywidualne z dzieckiem i jego rodzicami, analiza przypadku celem ustalenia przyczyn zaistniałej sytuacji, kierowanie ucznia bądź jego rodziny do odpowiednich form terapii.
7. Rozpoznawanie potrzeb z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci
i młodzieży – rozmowy z uczniami, nauczycielami, rodzicami, obserwacje, wywiady.
8. Organizowanie zajęć z zakresu profilaktyki pierwszorzędowej – promocja zdrowego stylu życia, nauka racjonalnego gospodarowania czasem, uczenie alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu. Uczenie sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych, kryzysowych.
9. Systematyczne monitorowanie relacji interpersonalnych w klasach (zwłaszcza sprawiających trudności wychowawcze), współpraca z nauczycielami
i wychowawcami tychże klas w zakresie zintegrowanego oddziaływania na uczniów sprawiających trudności wychowawcze.
10. Opiniowanie spraw uczniów dotkniętych niedostosowaniem, przemocą domową, sporządzanie wniosków do sądu, wszczynanie procedury niebieskiej karty.
III. Indywidualna opieka pedagogiczno-psychologiczna
1. Systematyczna analiza sytuacji edukacyjnej poszczególnych dzieci – wytypowanie uczniów wymagających różnego rodzaju terapii, kwalifikowanie ich do właściwych zajęć (wyrównawczych, korekcyjno- kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych, rewalidacyjnych).
2. Konsultacje z nauczycielami, rodzicami dzieci wymagających pomocy psychologicznej lub pedagogicznej.
3. Analiza dokumentacji szkolnej, opinii lub orzeczeń poradni psychologiczno – pedagogicznej, wytworów pracy dziecka (wypracowania, zeszyty). Diagnozowanie przyczyn trudności szkolnych uczniów we własnym zakresie.
4. Kierowanie uczniów do poradni psychologoczno-pedagogicznej celem wykonania badań psychologiczno-pedagogicznych i innych specjalistycznych oraz uzyskania wytycznych do dalszej pracy.
5. Opieka nad dziećmi o szczególnych potrzebach edukacyjnych. Organizowanie im odpowiedniej formy pracy:
– zajęcia rewalidacyjne,
– nauczanie indywidualne,
– kształcenie specjalne,
6. Koordynowanie opracowywania dostosowań wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych dziecka.
7. Zgłaszanie uczniów posiadających orzeczenia niepełnosprawności lub opinie np.
o dysleksji do OKE.
8. Pomoc uczniom w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych. Tworzenie sytuacji dydaktyczno – wychowawczych (we współpracy z nauczycielami, rodzicami) umożliwiających uczniowi osiągnięcie nawet niewielkiego sukcesu.
9. Organizowanie pomocy uczniom w rozwiązywaniu trudności wynikających z konfliktów rodzinnych.
10. Niwelowanie trudności uczniów związanych z kontaktami rówieśniczymi i środowiskowymi.
IV Pomoc materialna
1. Organizacja pomocy materialnej dla uczniów znajdujących się w wyjątkowo trudnej sytuacji (sieroctwo, choroba, patologia)
2. Ścisła współpraca z GOPS umożliwiająca pomoc w zakresie:
– żywienia,
– stypendiów szkolnych,
– innych form pomocy.
3. Zwalnianie uczniów najbardziej potrzebujących z opłat za ubezpieczenie, herbatę, bilety do kina itp.
4. Organizowanie wyjazdu na imprezę Mikołajkową dla uczniów znajdujących się
w najtrudniejszej sytuacji.
5. Współpraca z organizacjami pozaszkolnymi udzielającymi wsparcia materialnego (Caritas, fundacje, parafia).
6. Pozyskiwanie sponsorów celem dofinansowania obiadów lub wyjazdów uczniowskich.
V Współpraca z rodzicami
1. Indywidualne rozmowy, wzajemna wymiana informacji o uczniach.
2. Porady, konsultacje, dzielenie się wiedzą i umiejętnościami ułatwiającymi przezwyciężenie trudności edukacyjnych i wychowawczych uczniów.
3. Wizyty domowe.
4. Rozmowy wspierające z rodzicami – przełamywanie uczucia beznadziejności, osamotnienia, bezradności w związku z przeżywanymi trudnościami.
5. Wyjaśnianie przyczyn pojawiających się trudności.
6. Udzielanie informacji w zakresie ochrony prawnej w sytuacji zaniedbań, przemocy ze strony dorosłych. Informowanie o konsekwencjach grożących w sytuacji ujawnienia podobnych zdarzeń.
7. Kierowanie rodziców do poszczególnych instytucji i organizacji działających na rzecz dziecka i rodziny. Pośredniczenie w tych kontaktach.
8. Pozyskiwanie rodziców do współudziału w realizacji przedsięwzięć szkolnych
9. Udział w konsultacjach i zebraniach rodziców.
VI Prowadzenie dokumentacji, organizacja pracy własnej
1. Systematyczne prowadzenie dzienników zajęć:
– pedagoga,
– zajęć korekcyjno-kompensacyjnych,
– innych zajęć.
2. Dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole:
– karty pomocy psychologiczno – pedagogicznej, karty zajęć dodatkowych (poza pomocą)
– indywidualne teczki dla każdego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
– opinie i orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznej,
– pinie pedagoga,
– programy pomocowe różnego typu.
3. Rejestr uczniów objętych różnymi formami pomocy w szkole.
4. Dokumentacja dotycząca pomocy materialnej udzielonej dzieciom i ich rodzinom.
5. Dokumentacja związana z korespondencją z różnymi instytucjami.
6. Dokumentacja związana z różnymi programami realizowanymi w szkole.
7. Dokumentacja związana z niebieską kartą.
8. Notatki ze spotkań z uczniami, rodzicami, nauczycielami (notatka służbowa, notatka wewnętrzna, notatka z zajścia).
9. Prowadzenie i aktualizowanie dokumentacji szkolnej: statut, szkolny program wychowawczo – profilaktyczny
VII Doskonalenie warsztatu pracy pedagoga
1. Udział w konferencjach metodycznych, szkoleniach, warsztatach, kursach doskonalących itp.
2. Stała współpraca z poradnią psychologiczno – pedagogiczną w zakresie doskonalenia zawodowego.
3. Samokształcenie – Internet, studiowanie literatury fachowej, śledzenie nowinek edukacyjnych i wychowawczych.
4. Zakup literatury i pomocy edukacyjnych z funduszy szkolnych i własnych.
5. Kompletowanie pomocy dydaktycznych (zakupionych i własnoręcznie zrobionych) usprawniających i uatrakcyjniających różnego typu zajęcia.
6. Ścisła współpraca z pedagogami okolicznych szkół – konsultacje, wymiana doświadczeń, wzajemna pomoc.
VIII Współpraca z Agencją Rynku Rolnego
1. Udział w akcji „Program dla szkół”(nieodpłatne dostarczanie mleka i owoców uczniom klas 1-5) – koordynowanie realizacji, prowadzenie dokumentacji.
IX Zadania dodatkowe
1. Przewodniczący szkolnego zespołu wychowawczego.
2. Opiekun samorządu uczniowskiego (opiekun pocztu sztandarowego).
3. Apele porządkowe (przygotowanie, pomoc w prowadzeniu).
4. Gazetka tematyczna poświęcona promocji zdrowia i profilaktyce.
5. Członek zespołu aktualizowania dokumentacji (Statut, program wychowawczo – profilaktyczny, procedury).
6. Prowadzenie akcji „Adopcja ucznia” w szkole.
Opracowała Marzena Nawieśniak