Zdrowi z natury

Innowacja pedagogiczna to nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy placówki. Naszym celem na rok szkolny 2020/2021 jest kształtowanie postaw prozdrowotnych i proekologicznych. Postanowiliśmy więc włączyć w codzienną pracę dydaktyczno-wychowawczą program własny pani mgr Michaliny Matlak „Zdrowi z Natury”, a co za tym idzie, stworzyć innowację metodyczną pozwalającą w pełni osiągnąć zamierzone cele. Program przewiduje pracę w 15 obszarach tematycznych z zastosowaniem ciekawych pomocy dydaktycznych i atrakcyjnych metod wychowawczo-dydaktycznych.

CEL OGÓLNY PROGRAMU:

Wsparcie całościowego rozwoju dziecka poprzez kształtowanie postaw prozdrowotnych i proekologicznych, budowanie wiedzy na temat środowiska przyrodniczego oraz zapobieganie degradacji środowiska naturalnego.

 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

Rozwój fizyczny:

  • Uświadomienie korzyści wynikających z aktywności fizycznej;
  • Uczestnictwo w zabawach ruchowych, rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, oraz imprezach sportowych;
  • Udział w zabawach konstrukcyjnych z materiałem przyrodniczym;
  • Kształtowanie nawyków higienicznych;
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo warsztatach

Rozwój emocjonalny:

  • Kształtowanie własnej wartości i przydatności dla środowiska.
  • Dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej.
  • Kształtowanie opiekuńczego stosunku dla zwierząt

Rozwój społeczny:

  • Dostrzeganie potrzeby ochrony środowiska naturalnego;
  • Rozbudzanie świadomości ekologicznej i włączanie się do działań proekologicznych;
  • Uczestniczenie w działaniach mających na celu ochronę i zapobieganie dewastacji środowiska;
  • Kształtowanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne;

Rozwój poznawczy:

  • Poznawanie flory i fauny różnych ekosystemów przyrodniczych;
  • Zapoznawanie z zależnościami występującymi w przyrodzie;
  • Kształtowanie spostrzegawczości oraz umiejętności obserwowania obiektów i zjawisk przyrody;
  • Poznawanie zjawisk atmosferycznych i charakterystycznych cech pór roku;
  • Uświadomienie związku między sposobem żywienia i higieną a zdrowiem;
  • Dostrzeganie potrzeby segregowania i powtórnego wykorzystania odpadów;
  • Poznawanie zawodów związanych z ochroną środowiska i zdrowia;
  • Racjonalne korzystanie z dóbr przyrody.

REALIZACJA PROGRAMU:

Wrzesień

Gr. I

W związku z realizacją programu „Zdrowi z natury”, we wrześniu w grupie najmłodszej dzieci przywitały nową porę roku – Jesień . Poznawały jej leśne dary, uświadomiły sobie ,że nie wszystkie grzyby są jadalne, podziwiały zmieniające się kolory jesiennych liści i fioletowe kępy wrzosów, które pojawiły się w kąciku przyrody. W kolejnym tygodniu podążyliśmy za Panią Jesienią do sadu- dzieci poznawały owoce, ich znaczenie dla zdrowia, nazwy drzew na których rosną, wykonywały prace plastyczne- naklejały jabłuszka z plasteliny na jabłonce, wypełniały wydzieranką sylwety owoców. Maluszki doskonaliły również swoje matematyczne umiejętności- klasyfikowanie, liczenie w zakresie 3 na naturalnych  okazach owoców oraz na przedstawiających je obrazkach, wspomagając się paluszkami. Teraz mamy zamiar wybrać się z Jesienią do warzywnego ogródka.

Gr. II

W trzecim tygodniu września przyszła do nas jesień. Średniaki z wielkim zaangażowaniem bogaciły kącik przyrody w jej dary – kasztany, żołędzie, szyszki, liście oraz owoce i warzywa. Z radością wykorzystywaliśmy nasze dary przyrody w licznych grach i zabawach – tworzyliśmy z nich zbiory, przeliczaliśmy, układaliśmy rytmy. Poznaliśmy także grzyby rosnące w lesie – zarówno te jadalne jak i trujące. Wykonaliśmy prace plastyczne takie jak „Muchomorki i borowiki” – stemplowanie palcem, a także „Jeżyki” – którym przyklejaliśmy kolce z papieru kolorowego. Nauczyliśmy się rymowanki „Wiosna, lato, jesień, zima”, a także ilustrowaliśmy ruchem piosenki takie jak „Lisek łakomczuszek” czy „Wiewióreczka mała”. Pod koniec września rozmawialiśmy także o jesiennych owocach. Dowiedzieliśmy się czym jest „sad” oraz jakie drzewa możemy w nim znaleźć. Poznaliśmy podział owoców na krajowe i egzotyczne. Śpiewaliśmy piosenkę pt. „Owocowy koszyk”. Dowiedzieliśmy się, że owoce są nie tylko bardzo smaczne, ale i bardzo zdrowe. Poznaliśmy wybrane rodzaje przetworów owocowych: soki, kompoty i dżemy. Wykonaliśmy pracę plastyczną „Kompot owocowy”, a także wyklejaliśmy kontury jabłek i gruszek kawałkami papieru kolorowego. Gdy dopisywała nam piękna pogoda nie zabrakło też gier i harców w ogrodzie przedszkolnym.

Gr. III

Zerówka z ogromną radością powitała nową porę roku na upragnionym spacerze. Musieliśmy dołożyć wszelkich starań, aby wyjście to było dla dzieci bezpieczne. Poszukiwanie skarbów jesieni to była dla dzieci ogromna frajda. Dzieci poznawały przyrodę w sposób bezpośredni i pośredni. Uczyły się nowych wierszy i piosenek na temat jesieni. Jedną z piosenek – „Kolorowe listki” bez większego przygotowania udało im się świetnie zagrać na instrumentach perkusyjnych. Dzieci poznały literę „O” i „o” oraz cyfrę 1 i 2 w sytuacjach edukacyjnych związanych z nową porą roku. Wykonywały także ciekawe prace plastyczne.

 

Październik

Gr. I

W październiku Maluchy poznawały jesienne dary z ogrodu, ich wartości odżywcze,  rozwiązywały zagadki słowne i dotykowe związane z warzywami, doskonaliły umiejętność liczenia w zakresie 3 i więcej. W kolejnym tygodniu  dzieci dowiedziały się , co robią leśne zwierzęta jesienią. W kąciku przyrody pojawiły się wykonane  z wyprawki 4-latków wiewiórki pilnujące swojej spiżarni. Na zajęciach plastycznych  wszystkie dzieci   wyklejały zwierzątka plasteliną, stemplowały kolce jeżom, wykorzystując w tym celu plastikowe widelce. W ramach programu zrealizowano również tematy „Co z czego otrzymujemy?” oraz „Jesień z deszczem”. Były one okazją  do uświadomienia przedszkolakom pochodzenia wybranych produktów spożywczych (np. mleka i jego przetworów czy miodu), a także zapoznania z elementami jesiennej pogody. W tym celu dzieci przeprowadzały eksperymenty plastyczne i zabawy badawcze z wodą ( co pływa ?, co tonie ?).

 

 

Gr. II

Kolejny miesiąc w przedszkolu rozpoczęliśmy tematem jesieni w ogrodzie. Poznaliśmy różne rodzaje warzyw, omawialiśmy sposoby ich wykorzystania, a także korzyści płynące z ich spożywania. Nauczyliśmy się piosenki „Owoce i warzywa”. Poznaliśmy także zawód ogrodnika – dowiedzieliśmy się czym się zajmuje, a także jakie narzędzia wykorzystuje w swojej pracy w ogródku warzywnym.

W kolejnym tygodniu rozmawialiśmy o lesie i jego mieszkańcach. Omówiliśmy wygląd zwierząt leśnych, poznaliśmy ich domy oraz ich jesienne zwyczaje. Układaliśmy rytmy z wykorzystaniem tworzywa przyrodniczego, ustalaliśmy położenie obiektów względem własnej osoby. Śpiewaliśmy piosenki „Lisek łakomczuszek”, „Niedźwiadek” i „Kolorowe listki”. Wykonaliśmy także prace plastyczne: jeżyki i wiewiórki, sowy oraz jesienne drzewa.

W październiku omawialiśmy także temat „Co z czego otrzymujemy”. Dowiedzieliśmy się m.in. skąd się bierze chleb, jak powstaje cukier, papier. Poznawaliśmy etapy produkcji szkła. Słuchaliśmy piosenki „Na mlecznej rzece”, wykonywaliśmy także improwizacje instrumentalne z wykorzystaniem szklanych przedmiotów. Słuchaliśmy opowiadania „Zapomniany sweterek” – dzięki któremu dowiedzieliśmy się skąd się bierze wełna, zainspirowało nas to do wykonania pracy plastycznej „Owieczka”.

Ostatni tydzień października upłynął nam przy temacie „Jesień z deszczem – woda”. Mówiliśmy o zjawiskach atmosferycznych charakterystycznych dla jesieni oraz o tym, iż bardzo ważne jest dostosowanie ubioru do pogody. Zwróciliśmy także uwagę, że gdy dzień jest coraz krótszy, a dni szare, warto nosić dla własnego bezpieczeństwa odblaski. Zrobiliśmy parasole z papieru kolorowego i patyczków, deszczowe chmury oraz wyklejaliśmy plasteliną krople deszczu. Nauczyliśmy się piosenki pt. „Deszczyk”. Dowiedzieliśmy się do czego potrzebna jest nam woda, poznaliśmy jej właściwości fizyczne, zrobiliśmy eksperyment „Co pływa, a co tonie” oraz dowiedzieliśmy się w jaki sposób woda krąży w przyrodzie.

W trakcie tego miesiąca dbaliśmy o nasze zdrowie – gdy tylko pozwalała na to pogoda i okoliczności wychodziliśmy do ogrodu przedszkolnego, jedliśmy pyszne warzywa i owoce na drugie śniadanie i wykonywaliśmy ćwiczenia ruchowe w trakcie ćwiczeń porannych oraz na zajęciach gimnastycznych. Mamy nadzieję, że nadchodzący miesiąc będzie równie udany

Gr. III

Zerówka rozpoczęła październik od tematu „Co robią zwierzęta jesienią?”. Wprowadzenie stanowił znakomity film autorstwa Anette Scheurich „Jesień – świat kolorów”. (Polecamy do obejrzenia tutaj). Częściowo odpowiedziała nam na to pytanie piosenka o tym samym tytule. W tym tygodniu poznawaliśmy zwyczaje zwierząt w naszym otoczeniu oraz ich przygotowania do zbliżającej się zimy.  Dzieciaki miały możliwość odtwarzać zebrane wiadomości podczas zabaw naśladowczych z makietą lasu. Ogromne zainteresowanie i frajdę z odkrywania świata budziły też przyniesione na zajęcia książeczki dotyczące zwierząt leśnych. Ale nie były to zwykłe książki, tylko prawdziwe perełki – z ruchomymi elementami, wyjątkowymi ilustracjami oraz tajemnicami ukrytymi w gąszczu kolorowych kropek a możliwych do odczytania tylko z użyciem specjalnej lupy. Książki towarzyszyły dzieciom także podczas innego wydarzenia – Akcji wymiany książek „Daj książce drugie życie” – mającej na celu propagowanie świadomej konsumpcję dóbr oraz  ograniczenie zużycia papieru (na temat akcji więcej ukaże się na stronie, gdy zakończy się ona w grupie II). W naszej sali powstał  nareszcie kącik przyrody przebogaty w różnorodne skarby natury, tworzony wraz z dziećmi i ich rodzicami.

W drugim tygodniu października dowiadywaliśmy się, „Co z czego otrzymujemy?”. Nauczyliśmy się piosenki na temat powstawania chleba.  Zrobiliśmy swoje własne masło – było przy tym wiele frajdy. Poznaliśmy właściwości oraz zastosowanie wełny i węgla. Stworzyliśmy także nasze własne woskowijki na warsztatach.

Trzeci tydzień to temat „Jesień z deszczem – woda”.  Rozpoczął się on od omówienia obiegu wody w przyrodzie i jej ogromnej roli dla roślin, zwierząt i ludzi.  Powtórzyliśmy, w jaki sposób prawidłowo myć ręce dla naszego bezpieczeństwa i zdrowia, a przy okazji wykonaliśmy doświadczenie mające na celu ograniczenie zużycia wody. Dzieci były zaskoczone, jak dużo wody marnuje się, kiedy jest ona stale odkręcona podczas mycia rąk i zgodnie stwierdziły, że będą wodę zakręcać podczas namydlania rączek. Od razu wcieliliśmy tę zasadę w życie, wieszając przy okazji we wszystkich łazienkach plakaty, które będą nam o tym przypominały. Mieliśmy w planach wyjść nad rzekę, niestety covid pokrzyżował nasze plany. Z utęsknieniem wszyscy czekamy na powrót do strefy zielonej.

 

 

Listopad

Gr. I

W listopadzie w grupie Maluszków kontynuowano realizację tematów w ramach programu „Zdrowi z natury”. Dzieci poznały wieloznaczność pojęcia „dom” zainspirowane piosenką „Mój dom”, uświadamiając sobie, że dom to nie tylko budynek, ale miejsce, gdzie jesteśmy bezpieczni i gdzie przebywają bliskie nam osoby, a także cała Polska jako nasz kraj. Poznały zasady bezpiecznego korzystania ze sprzętów domowych, rozpoznawały i nazywały podstawowe figury geometryczne, doskonaliły umiejętność liczenia w zakresie 4.  Na przełomie listopada i grudnia zrealizowano bardzo aktualny obecnie temat kompleksowy „Dbamy o swoje zdrowie”. Maluszki ze zrozumieniem wyliczały zasady zapobiegania rozprzestrzenianiu się chorób wirusowych tj. konieczność mycia rąk, noszenia maseczek, korzystania z chusteczek higienicznych czy „kichania w łokieć”. Nie bez znaczenia było praktyczne doskonalenie umiejętności mycia rąk, ze zwróceniem uwagi na kolejne etapy tej czynności. Przy okazji powyższej tematyki dzieci umiejętnie klasyfikowały produkty spożywcze na zdrowe i niezdrowe, starały się pokonywać niechęć do spożywania niektórych potraw (szczególnie zawierających świeże warzywa), poznały zasady dbania o higienę jamy ustnej, prezentując swoją wiedzę na ten temat w pracach plastycznych. Dbałość o swoje zdrowie oraz zdrowie innych na pewno będzie nam towarzyszyć w kolejnych miesiącach pobytu w przedszkolu.

 

Gr. II

Kolejny jesienny miesiąc w przedszkolu – listopad – grupa średniaków rozpoczęła od tematu „Nasze rodziny”. Podczas rozmów wymienialiśmy członków swoich rodzin oraz określaliśmy stopień pokrewieństwa między nimi. Mówiliśmy o tym, jakie są nasze ulubione zajęcia domowe oraz jakie każdy z nas posiada obowiązki. W trakcie zajęć plastycznych rysowaliśmy kredkami swoje rodziny oraz wyklejaliśmy domy z papieru kolorowego. Poznaliśmy wierszyk „Paluszkowa rodzinka” oraz zabawy ze śpiewem takie jak „Julijanka”, „Stoi Różyczka” oraz „Ojciec Wirgiliusz”przy których jako dzieci bawili się kiedyś nasi rodzice i dziadkowie.

W listopadzie obchodziliśmy Narodowe Święto Niepodległości, nie mogło więc zabraknąć tematu o naszej ojczyźnie –  „Jesteśmy Polakami”. Tydzień rozpoczęliśmy od oglądania filmu „Legenda na temat powstania państwa polskiego – o Lechu, Czechu i Rusie”.  Wysłuchaliśmy także legendy „O warszawskiej syrence”, która zachęciła nas do poznania stolicy naszego kraju – Warszawy. Omówiliśmy wygląd herbu, oglądaliśmy zdjęcia charakterystycznych miejsc oraz zabytków. W trakcie zajęć poznaliśmy także nasze symbole narodowe: flagę, godło i hymn. Zapoznaliśmy się z historią powstania hymnu, jego słowami i melodią. Natomiast na zajęciach plastycznych wykonaliśmy samodzielnie flagi oraz godła.W trakcie tego tygodnia poznaliśmy i nauczyliśmy się jednego z najpopularniejszych patriotycznych wierszy pt. „Katechizm polskiego dziecka”.

Kolejny tydzień upłynął przy temacie „Mój dom”. Rozmawialiśmy nie tylko o swoich domach, ale także o domach naszych przodków. Poznaliśmy urządzenia elektryczne i ich zastosowanie w domu, zwróciliśmy przy tym uwagę na to, by  podczas korzystania ze sprzętów domowych zawsze przestrzegać zasad bezpieczeństwa. Omawiając temat domu nie mogliśmy zapomnieć o naszych domowych pupilach- dowiedzieliśmy się, które zwierzęta można hodować w domu, jak należy się nimi opiekować, a także w jaki sposób powinniśmy się zachować podczas spotkania z nieznanym lub agresywnym psem. Zwróciliśmy uwagę na to, iż nasze domy mieszczą się na terenie Mesznej – omówiliśmy więc charakterystyczne dla Mesznej budynki i instytucje: Dom Kultury, OSP, Kościół, Szkołę i  zabytkową kapliczkę. Omówiliśmy także wygląd herbu naszej miejscowości i wysłuchaliśmy legendy na temat jego powstania. Wiedza ta pomogła nam w trakcie zajęć plastycznych w czasie których każdy własnoręcznie wykonał herb Mesznej. Śpiewaliśmy piosenkę pt. „Namaluję wielki dom”.

Koniec listopada upłynął nam przy temacie bardzo ważnym i aktualnym – zdrowiu. Zastanawialiśmy się wspólnie  jak dbać o nasze zdrowie, zwłaszcza w obecnym, szczególnym czasie pandemii. Na podstawie  „Piramidy zdrowego żywienia i aktywności” rozmawialiśmy na temat zdrowego sposobu życia, segregowaliśmy produkty na zdrowe i niezdrowe, a także zwróciliśmy uwagę na to, jak wiele korzyści płynie ze spożywania warzyw i owoców. Dowiedzieliśmy się również, że na nasze zdrowie duży wpływ ma higiena osobista. Poznaliśmy środki czystości takie jak: mydło, szczotka, pasta do zębów, szampon itd. Segregowaliśmy je ze względu na rodzaj, tworzyliśmy zbiory, przeliczaliśmy je i porównywaliśmy ich liczebność. Wykonaliśmy także eksperyment z jajkiem i octem, który miał pokazać nam jaki wpływ na nasze zęby mają różnorodne kwasy. Nasze obserwacje i wnioski z badania zachęciły nas do częstego mycia zębów oraz systematycznych wizyt u stomatologa.Wysłuchaliśmy także wiersza J. Brzechwy „Katar”, który skłonił nas do rozmowy na temat sposobów zapobiegania chorobom oraz ich leczenia. Poznaliśmy zawód lekarza, atrybuty lekarskie oraz nazwy wybranych specjalności lekarskich. Z wielką uwagą wysłuchaliśmy bajki edukacyjnej pt. „Przygody dzielnego niedźwiadka Szczepana”, która opowiadała o tym jak ważne i wbrew naszym domysłom – wcale nie straszne jest szczepienie. Naszym mottem w ciągu tego tygodnia było hasło: „Wszystkie dzieci chcą być zdrowe”, dlatego też nauczyliśmy się piosenki o takim tytule. W trakcie listopada nie zabrakło także ćwiczeń i zabaw ruchowych –z wielkim entuzjazmem i motywacją wykonywaliśmy ćwiczenia gimnastyczne. Bieganie, skakanie, przysiady czy podskoki były dla nas nie tylko wielką uciechą, ale także sposobem dbania o swoją kondycję, w końcu „Sport to zdrowie”.

 

Gr. III

Realizacja programu w grupie III w listopadzie została znacznie utrudniona poprzez zmagania z wirusem COVID-19. Zrealizowany został jedynie temat „Mój dom”, natomiast obszar związany ze zdrowiem został przeniesiony na grudzień. W tygodniu poświęconym naszym domom skupiliśmy się na zjawisku elektryczności oraz urządzeń elektrycznych i problemie oszczędzania prądu. Zwróciliśmy także uwagę na niebezpieczne środki chemiczne stosowane w naszych gospodarstwach domowych także pod postacią dostępnych dzieciom i niepozornych produktów takich, jak codzienne środki higieny oraz kosmetyki. Dlatego na warsztatach ekologicznych wykonalismy własne mydełka bez niepotrzebnej chemii. Poruszyliśmy także zagadnienia związane ze zwierzakami domowymi oraz opieką nad nimi.

 

Grudzień

Gr. I

W grudniu grupa I pochłonięta była przygotowaniami do spotkania z Mikołajem oraz do Świąt Bożego Narodzenia, jednak nie zabrakło nam czasu na przywitanie nowej pory roku- zimy, poznania jej charakterystycznych zwiastunów i uroków. Maluchy przeprowadziły doświadczenie, próbując znaleźć odpowiedź na pytania „Skąd bierze się śnieg? oraz „Czy śnieg jest czysty?”, wspólnie czarowały przy piosence „Zima czarodziejka”, wyklejały śnieżynkami portret „Pani Zimy” i malowały paluszkami pierwsze bałwanki.  Tematyka zimowa była także okazją do doskonalenia umiejętności liczenia w zakresie 4 oraz zrozumienia znaczenia dostosowania ubrania do aktualnej pory roku. To nasze pierwsze zetknięcie z tematyką zimową w ramach realizacji programu „Zdrowi z natury”, która będzie poszerzana o związane z nią tematy kompleksowe w kolejnych zimowych miesiącach.

 

Gr. II

Grupa II ostatni miesiąc roku 2020 rozpoczęła od tematu „Jak wyglądał świat przed milionami lat”. Przede wszystkim poznaliśmy wygląd, nazwy, a także zwyczaje dinozaurów takich jak Pterodaktyl, Spinozaur, Triceratops czy Tyranozaur. Dowiedzieliśmy się czym żywiły się dinozaury, dokonaliśmy ich podziału na mięsożerne i roślinożerne, a także poznaliśmy prawdopodobne przyczyny ich wyginięcia. Z tematem prehistorii wiąże się także temat węgla. Z dużym zainteresowaniem obejrzeliśmy bajkę pt. „Bolek i Lolek w kopalni”, która zainspirowała nas do rozmowy na temat historii powstania węgla kamiennego, poznania jego właściwości fizycznych oraz produktów pochodzących z jego chemicznej obróbki. Za pomocą filmów i ilustracji zobaczyliśmy jak wygląda kopalnia i na czym polega praca górnika, omówiliśmy także przypadające 4 grudnia święto Barbórki. Wysłuchaliśmy legend:
„O Skarbniku – duchu kopalni” oraz „ O pierścieniu św. Kingi”. Na zajęciach plastycznych rysowaliśmy węglem i zrobiliśmy latające dinozaury z rolek po papierze toaletowym.

Grudzień jest miesiącem w którym rozpoczyna się kalendarzowa zima, dlatego też kolejny tydzień rozpoczęliśmy od wysłuchania wiersza D. Czerniak „Pracowita zima”. Na podstawie wiersza oraz własnych obserwacji omówiliśmy zmiany w przyrodzie związane z nową porą roku, poznaliśmy charakterystyczne dla niej zjawiska atmosferyczne (szadź, gołoledź, szron, zawieja, zamieć), a także zasady, których powinniśmy przestrzegać zimą, aby być zdrowym (dostosowanie ubioru do pogody, prawidłowe odżywianie, ruch). W trakcie tego tygodnia nie zabrakło także okazji do śpiewu. Nauczyliśmy się utworu pt. „Zima”, ilustrowaliśmy ruchem piosenkę „Tupu, tup po śniegu”, bawiliśmy się w „Bałwankową rodzinę” oraz stworzyliśmy zimową orkiestrę perkusyjną. Temat zimy to także doskonała okazja do wykonania różnorodnych prac plastycznych, dlatego też z wielkim zapałem malowaliśmy choinki za pomocą farb oraz zrobiliśmy bałwanki z wykorzystaniem papieru kolorowego.

Ostatnie dwa tygodnie grudnia to czas świąteczny. Rozmawialiśmy na temat zwyczajów i tradycji bożonarodzeniowych, omawialiśmy sposoby przygotowywania się do świąt w naszym domach. Poznaliśmy historię choinki bożonarodzeniowej, przy okazji poznając podział drzew na iglaste i liściaste, a także omawiając budowę oraz cechy charakterystyczne popularnych drzew iglastych (sosna, świerk, jodła). Ubierając przedszkolną choinkę segregowaliśmy ozdoby ze względu na kształt i kolor, a także doskonaliliśmy naszą orientację przestrzenną określając położenie przedmiotów za pomocą słów: wysoko, nisko, nad, pod, obok. Samodzielnie wykonaliśmy także prace przestrzenne – „Świąteczne choinki”.

Gr. III

Grudzień rozpoczął się w zerówce jeszcze pod znakiem walki z wirusem dlatego, przez wzgląd na zmieniających się w grupie nauczycieli, fotorelacja z realizacji pierwszego tematu jest dość uboga. Ale był to temat niezwykle istotny, szczególnie w tym roku, czyli „Dbamy o nasze zdrowie”. Dzieci utrwaliły sobie wiadomości dotyczące higieny osobistej. Przypomniały sposoby prawidłowego szczotkowania zębów na specjalnym recyklingowym modelu szczęki i poznały ekologiczne zamienniki przyborów do higieny jamy ustnej. Zostały także zapoznane z nową piramidą zdrowia oraz zasadami sporządzania zdrowych posiłków i produktami spożywczymi, które są dobre dla naszego zdrowia. Na warsztatach ekologicznych dzieci wykonały własną pastę do zębów bez szkodliwych substancji i w dodatku w opakowaniu wielokrotnego użytku. Został również poruszony temat niebezpieczeństwa związanego z zabawą lekami oraz z zażywaniem leków bez zgody i nadzoru dorosłych.
W drugim tygodniu grudnia zima zagościła u nas na dobre. Zarówno na zewnątrz, co umożliwiało nam rozmowy na temat tej pory roku w bezpośrednim kontakcie z jej charakterystycznymi zjawiskami, jak i w środku naszej sali. Nasz kącik przyrody przeszedł zimowa metamorfozę. Znalazły się w nim różne zimozielone rośliny, głównie drzewa iglaste, których obserwacja jest zimą lepsza i jakże przyjemna, ze względu na  zbliżające się święta. Swoje obserwacje mieliśmy w pamięci wykonując na warsztatach ceramicznych zielone choineczki. Dzieci przyglądały się płatkom śniegu, obserwowały je pod lupą oraz poznały proces ich powstawania na filmie z użyciem mikroskopu. Zbadaliśmy również, czy śnieg jest czysty i choć wyniki naszych eksperymentów nie nastrajały pozytywnie, nie brakowało amatorów jego skosztowania i złapania na język podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym. Dzieci miały także ogromną radość z zabaw na świeżym powietrzu. Miłym zaskoczeniem tego roku jest otrzymująca się zazwyczaj dobra jakość powietrza, co mogliśmy zaobserwować na wskaźniku umieszczonym w naszym ogrodzie. Podczas naszych zimowych wyjść, szczególną uwagę poświęciliśmy, aby uwrażliwić dzieci na to, jak ważne jest ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych.

 

W grudniu został również ogłoszony projekt wspólnej książki kucharskiej przedszkolaków – „Zdrowe słodycze”, o czym więcej wkrótce.

 

 

Styczeń 

Gr. I

Choć w grupie Maluszków styczeń upłynął na intensywnych przygotowaniach do Dnia Babci i Dziadka, to udało nam się również kontynuować tematy związane z programem „Zdrowi z Natury”. Wraz z nadejściem mrozów przedszkolaki zorganizowały na parapecie swojej sali ptasią stołówkę, poznały gatunki ptaków odwiedzających karmnik i dowiedziały się jak pomagać zwierzętom przetrwać zimę. Wraz z piosenką „My się zimy nie boimy” poznały zasady bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu i lodzie, uświadomiły sobie konieczność dostosowania ubrania do panujących chłodów. Dostrzegając uroki i niezwykłość zimowego krajobrazu, wyraziły swoją wiedzę w pracach plastycznych.

Gr. II

Grupa średniaków w styczniu w ramach programu „Zdrowi z natury” omawiała temat „Dokarmiamy zwierzęta zimą”.  Przedszkolaki przyznały, że bardzo lubią zimę i śnieg, a przede wszystkim związane z nimi aktywności takie jak jazda na sankach czy nartach, lepienie bałwanów oraz bitwy na śnieżki.  Czytane na zajęciach wiersze i opowiadania oraz oglądane filmy edukacyjne uświadomiły dzieciom, że dla zwierząt obecna pora roku wcale nie jest taka miła i wyczekiwana. Przedszkolaki dowiedziały się, że zimą leśne zwierzęta mają trudności ze znalezieniem pożywienia i dlatego tak ważne jest ich dokarmianie. Dzieci poznały także wybrane gatunki ptaków zimujących w naszym kraju, ich zwyczaje żywieniowe, zobaczyły jak wygląda karmnik, a także dowiedziały się gdzie najlepiej go umieścić by uchronić ptaszki przed czyhającymi na nie drapieżnikami. Dzieci z uwagą słuchały o trudnej sytuacji ptaszków i już następnego dnia przyniosły dla nich ziarenka, które z radością wsypały do przedszkolnego karmnika. Czekając na pierwszych skrzydlatych gości dzieci zrobiły piękne, czerwone gile, wykorzystując do tego rolki po papierze toaletowym. Średniaki gdy tylko pozwoliła na to pogoda wybrały się na przedszkolne podwórko by z bliska poobserwować przylatujące do karmnika ptaszki. Wyjście na podwórko było także doskonałą okazją do eksperymentu pt. „Czy śnieg jest czysty” – dzieci patrząc na roztopiony śnieg uświadomiły sobie, że nieskazitelnie biały puch tylko z pozoru wygląda tak idealnie i czysto – gdy zamienia się pod wpływem ciepła w wodę, widać, że tak naprawdę jest bardzo  zanieczyszczony. Pamiętając o tym, iż ruch na świeżym powietrzu w czasie zimy przynosi wiele korzyści dla naszego zdrowia dzieci spacerowały po podwórku, lepiły śnieżki i przedszkolnego bałwana.

 

Gr. III

Początek stycznia upłynął nam na rozważaniach dotyczących mijającego czasu. Uczyliśmy się nazw miesięcy, przypomnieliśmy sobie pory roku. Wyjaśniliśmy, dlaczego mamy dni i noce oraz, kiedy mija rok. Odczytywaliśmy również godziny na zegarze.

Drugi tydzień stycznia poświęcony był temu,  „Co robią zwierzęta zimą”. Dzieci utrwaliły sobie nazwy rodzimych zwierząt leśnych i uczyły się rozpoznawać ich tropy. Poznały również ptaszki, przylatujące zimą do karmnika. Założyliśmy karmnik na parapecie naszego okna oraz zorganizowaliśmy stołówkę dla ptaków bogatą w różnorodne, wykonane na warsztatach ekologicznych zawieszki  oraz owoce i orzechy.

Zgromadzone jesienią skarby lasu takie jak kasztany i żołędzie stały się pokarmem dla zwierząt leśnych we współpracy z myśliwymi z koła  łowieckiego „Klimczok” dbającymi o ich pożywienie w naszej okolicy.

 

 

 

Mroźna pogoda sprzyjała także zimowym eksperymentom i zabawom na śniegu.

 

 

A jeżeli śnieg, to wspomnieliśmy także o zwierzętach, dla których jest to naturalne  środowisko przez większość życia, czyli o zwierzętach polarnych.

 

 

 

Ostatni tydzień stycznia był kluczowy dla całego Programu pod kątem ekologii. Dzieci zostały zapoznane z ideą less waste, która, jak się okazało, nie jest im wcale obca, gdyż od początku roku szkolnego, brały udział w rożnych działaniach proekologicznych. Idea ta ma na celu zmniejszenie ilości śmieci na świecie na rożne sposoby (odmawiaj, ograniczaj, użyj ponownie, przetwarzaj, naprawiaj, kompostuj) .

Podczas realizacji tematu „Less waste czyli mniej śmieci”, dzieci zostały zapoznane  ze zjawiskiem degradacji środowiska naturalnego w wyniku nadmiernej ilości śmieci, przypomniały sobie o zasadach segregacji śmieci, poznały proces recyklingu rożnych tworzyw oraz produkty powstałe z odpadów.

W sali został zorganizowany kącik ekologiczny, do którego trafiły produkty wielokrotnego użytku, znacznie ograniczające produkcję odpadów oraz takie, które łatwo zutylizować poprzez kompostowanie. Na gazetce, natomiast, zawisły zdjęcia inspirujące do przetwarzania rzeczy niepotrzebnych w coś użytecznego i atrakcyjnego -upcycling.

Na warsztatach ekologicznych dzieci poddały recyklingowi stare woskowe kredki, tworząc z nich takie kredki, które nie mają sobie równych w naszej sali.

Nawet zajęcia matematyczne pozwoliły nam poruszyć bardzo  poważny problem, jakim są śmieci w morzach i oceanach stanowiące poważne zagrożenie dla zwierząt.

Podczas naszych twórczych aktywności również staraliśmy się podążać za ideą less waste wykorzystując rożnego rodzaju odpady. Powstały w ten sposób ciekawe prace plastyczne a nawet instrumenty muzyczne.

Instrumenty zostały wykorzystanie do nagrania szczególnie ważnej piosenki – przesłania. Była to ulubiona piosenka dzieciaków i mam nadzieję, że jej słowa zostaną długo w ich pamięci i przerodzą się w czyny.

 

Dzieci uczyły się też przyszywać guziki, aby umieć naprawić, zamiast wyrzucać.

Nie mogło również zabraknąć atrakcyjnych książkowych pozycji dla dzieci.

 

Luty

Maluszki

W lutym rozmawialiśmy o bajkach, kosmosie oraz zawodach. Przy okazji tego ostatniego tematu omawialiśmy m. in. zawody lekarza, ratownika medycznego czy pielęgniarki. Dowiedzieliśmy  się na czym polega praca tych osób, jak duże ma znaczenie, zwłaszcza w dobie pandemii. Rozmawialiśmy o tym, czym zajmują się poszczególni lekarze – stomatolog, okulista czy pediatra, o tym, że w razie jakichkolwiek problemów zdrowotnych po pomoc należy udać się właśnie do nich. W trakcie zajęć omawialiśmy także temat zawodu kucharza i piekarza – przy okazji zwróciliśmy uwagę na to, jakie produkty są zdrowe i wartościowe, a jakie, mimo walorów smakowych, szkodzą naszemu zdrowiu, w związku z czym lepiej je ograniczać lub całkowicie z nich zrezygnować.

Zerówka

Luty powitaliśmy z rozmachem i w tanecznym stylu, gdyż pierwszego lutego odbył się w przedszkolu bal karnawałowy. Część dzieci wraz z rodzicami dała się namówić, by stworzyć przebranie karnawałowe z materiałów odpadowych. Idąc w ślady wychowawczyni, której strój zimowej królowej został wykonany z papieru, słomek do napojów i płyt CD, dzieci zerówkowe zaprezentowały swoje recyklingowe wersje Elzy, jednorożca, kotka, Kapitana Ameryki oraz Steve’a z Minecrafta.

W lutym także został sfinalizowany projekt naszej przedszkolnej książki kucharskiej zawierającej przepisy na zdrowe i ekologiczne (bo bez papierków) słodycze. W projekcie mogły wziąć udział dzieciaki z wszystkich grup przedszkolnych, choć, oczywiście, największa rola spoczywała w tym udziale na Rodzicach, którym serdecznie dziękujemy za zaangażowanie.

Oto wspaniali współtwórcy naszej książki:

Ostatni tydzień lutego był poświęcony tematyce związanej z kampanią edukacyjno-informacyjną „MOGĘ! Zatrzymać SMOG – Przedszkolaku złap oddech”. W ramach kampanii nasz placówka otrzymała dwa oczyszczacze powietrza.  W tym tygodniu dzieci odświeżyły sobie wiedzę na temat powietrza – jego roli dla człowieka i przyrody. Zwróciliśmy uwagę na dwutlenek węgla zawarty w powietrzu a także inne gazy cieplarniane, których nadprodukcja przyczynia się do nadmiernego efektu cieplarnianego, a co za tym idzie katastrofalnych w skutkach zmian klimatycznych. Poruszony został także temat smogu i jego destrukcyjnego wpływu na nasze zdrowie. Dzieci w ciągu tego tygodnia uczestniczyły w licznych eksperymentach naukowych pozwalających zobrazować powyższe zjawiska. Uzmysłowiło nam to, jakim powietrzem oddychamy i z jak wielkim problemem mamy do czynienia. Więcej na temat kampanii tutaj: http://www.meszna.edu.pl/kampania-moge-zatrzymac-smog-ii/

Marzec

Maluszki

W marcu rozmawialiśmy na temat przedwiośnia. Zwróciliśmy uwagę na to, czym charakteryzuje się marcowa pogoda, jak należy dopasować strój do aktualnej pogody, by nie chorować. Mówiliśmy także o wodzie, o jej wpływie na nasze zdrowie, o sposobach jej wykorzystania w codziennym życiu, a także o tym jak można ją oszczędzać.

Zerówka

Drugi tydzień marca to był „Tydzień ze zwierzątkami”. Każdego dnia dzieciaki mogły poznać bliżej sylwetkę jednego ze zwierząt leśnych podczas realizacji tematu „Zwierzęta naszych pól i lasów”. Szczęśliwy zbieg okoliczności sprawił, że w miejscu, w które wysypaliśmy zgromadzone jesienią kasztany i żołędzie w celu dokarmiania zwierząt zimą, jeleń zostawił dla nas „w podzięce” zrzut i właśnie o jeleniach – bykach, łaniach i cielakach rozmawialiśmy w poniedziałek.

We wtorek zagościł u nas lis wzbudzając ogromne emocje wśród dzieci.

W środę zaskoczył dzieci czyścioszek i śpioszek borsuk tym, jak świetnie potrafi zadbać o swoje zdrowie.

W czwartek dzieci miały okazję sprawdzić, czy dzik na prawdę ma ostre kły oraz, dlaczego nosi ze sobą fajki oraz szable.

W piątek dzieci dowiedziały się, do czego sarnie służą łyżki i lustro. Rozwikłaliśmy również zagadkę, z którą nawet wielu dorosłych ma problem, a mianowicie, jak się nazywa samiec sarny. Mam też nadzieję, że dzieciom nie zdarzy się już nigdy pomylić go (kozła) z jeleniem.

Zajęcia z użyciem preparatów zwierząt były dla dzieci bardzo wartościowe. Żaden film i żadne zdjęcie nie odda tego, jakich rozmiarów są zwierzęta, których dzieci nie wiedziały na żywo jeszcze nigdy lub widziały z dużej odległości. Na tych zajęciach pracowały prawie wszystkie zmysły – wzrok, dotyk, słuch a nawet węch. Zaangażowanie dzieci było ogromne, co na pewno przełoży się na ich wiedzę. Podczas realizacji tego tematu zostały użyte także inne ciekawe pomoce dydaktyczne.

 

21 marca co roku świętujemy Pierwszy Dzień  Wiosny. Tak miało być i tym razem. Zaplanowaliśmy wielki bal. Wszyscy zaakcentowali swoim strojem wiosenny, wesoły nastrój. Niestety, nagła kwarantanna pokrzyżowała nam plany i pozostałe tematy tego miesiąca realizowane były zdalnie. Udało nam się tylko zrobić pamiątkowe zdjęcie, zanim zmuszeni byliśmy wrócić do domów.

 

Kwiecień

Maluszki

W kwietniu mówiliśmy m.in. o wiośnie na wsi. Poruszyliśmy przy tym temat produktów, które otrzymujemy od zwierząt wiejskich: krowy, kury, owcy. Mówiliśmy o walorach smakowych, zastosowaniu, ale i o wartościach odżywczych produktów takich jak mleko, jajka czy mięso. W kwietniu mówiliśmy także o środowisku, o tym jak należy dbać o naszą planetę. Dowiedzieliśmy się na czym polega segregacja śmieci, poznaliśmy pojęcia takie jak „makulatura”, „recykling”, wspólnie zastanawialiśmy się jak możemy oszczędzać prąd i wodę.

Zerówka

Dopiero pod koniec kwietnia udało nam się wrócić do stacjonarnego trybu zajęć. Tutaj metodą stacji zadaniowych opracowywaliśmy temat związany z ochroną przyrody.

W kwietniu miał rozstrzygnięcie przedszkolny konkurs „Coś z niczego”, którego celem było wykonanie pracy upcyclingowej. Więcej na temat konkursu tutaj. 

A tutaj prezentujemy nagrodzone prace i ich twórców:

Maj 

W maju rozstrzygnięty został ogólnopolski konkurs plastyczny organizowany przez panią Michalinę Matlak „Przyroda mojego regionu”. Celem konkursu było kształtowanie postaw proekologicznych, rozwijanie dziecięcych zdolności i kreatywności oraz rozwijanie zainteresowań przyrodniczych. Warunkiem udziału było wykonanie pracy w formacie A4 przedstawiającej lokalną przyrodę z użyciem materiałów odpadowych. Więcej na temat konkursu tutaj. Spośród wszystkich nadesłanych prac, jury w postaci grona pedagogicznego naszego przedszkola, doceniło następujące z nich:

W maju realizacja programu zaczęła powoli zwalniać.

Maluszki

W maju skupiliśmy się na przede wszystkim na dwóch tematach: Polsce i wiośnie. Mówiliśmy o naszej ojczyźnie, o jej pięknych i różnorodnych krajobrazach. Rozmawialiśmy także o wiośnie w naszych ogrodach i sadach. Założyliśmy w sali hodowle różnych warzyw i kwiatów, co pozwoliło nam na własne oczy zaobserwować, jakie warunki są niezbędne, by rośliny mogły rosnąć. W związku ze Światowym Dniem Pszczoły omawialiśmy wpływ tych małych, jednak niezmiernie ważnych owadów na nasze życie. Dowiedzieliśmy się nieco o wyglądzie i zwyczajach pszczół, poznaliśmy sposób produkcji miodu oraz jego zastosowanie w codziennym życiu.

Zerówka

Na ten miesiąc zaplanowano w programie tylko jeden temat ale jakże kolorowy – „Łąka w maju”. Pogoda sprzyjała, więc zerówka spędziła na prawdę sporo czasu poznając łąkę i jej mieszkańców w sposób bezpośredni. Nawet zajęcia gimnastyczne i matematyczne udało nam się zrealizować pośród wiosennych kwiatów.

Na majowych warsztatach ekologicznych, dzieci wykonywały upominek dla mamy – peeling różany. Do jego wykonania posłużyła nam sól himalajska w pięknym różowym kolorze, cukier, olej z pestek winogron, płatki róż oraz naturalny aromat różany taki, jak do produkcji perfum.  Całość zamknęliśmy w słoiczkach z odzysku i ozdobiliśmy. Dostaliśmy wiele informacji, od mam, że peeling był strzałem w dziesiątkę. Więcej zdjęć tutaj.

 

W piątek 21 maja z zachowaniem reżimu sanitarnego odwiedził nas pan pszczelarz. Dzieci dowiedziały się, jak wygląda ul, w jaki sposób pszczoły produkują miód, jakie jeszcze inne produkty pszczele mogą posłużyć człowiekowi oraz na czym polega opieka nad pasieką. Dzieciaki oczywiście mogły posmakować różnych rodzajów miodu, a skusił on nawet największych niejadków. To był dzień pełen wrażeń zmysłowych, nie tylko smakowych. Dzieci słuchały cichego bzyczenia pszczół robotnic, mogły wziąć na rękę trutnia, bez obawy, że zostaną użądlone, wąchały propolis, miód, wosk oraz pyłek pszczeli. To była dla nich na prawdę świetna przygoda.

 

Przy tej okazji poruszony został bardzo poważny temat, jakim jest zagrożenie wyginięciem pszczół. Dlatego w grupie III została przeprowadzona akcja wspierająca pszczoły w poszukiwaniu pożywienia. Każde dziecko otrzymało nasiona roślin miododajnych, aby posiać je wspólnie z rodzicem w wybranym miejscu.

 

Czerwiec

Czerwiec powitaliśmy na sportowo imprezą z okazji Dnia Dziecka. Dzieci brały udział w różnorodnych grach, zabawach i konkurencjach sportowych wymagających, między innymi, szybkiego biegu, celnego rzutu, a przede wszystkim, umiejętności współdziałania.

Maluszki

W czerwcu poczuliśmy nadchodzące wakacje. Mówiliśmy o cechach charakterystycznych nadchodzącej pory roku – lata. Określiliśmy jakie są smaki lata, a więc jakie owoce kojarzą nam się z wakacjami. Mówiliśmy o owocach, które można spotkać w ogrodzie (truskawki, porzeczki, agresty, maliny), ale i w lesie (jagody, poziomki, ostrężyny). Zwróciliśmy uwagę na potrzebę mycia owoców przed bezpośrednim jedzeniem, ale i przed wykorzystaniem ich do kompotów, soków czy dżemów.  Poruszyliśmy także temat owoców egzotycznych takich jak arbuz, melon czy banan. Wspólnie doszliśmy do wniosku, że wszystkie owoce, niezależnie czy polskie czy zagraniczne, są nie tylko bardzo smaczne, ale przede wszystkim bardzo zdrowe.

Zerówka

Na czerwcowych warsztatach ekologicznych, dzieciaki zrobiły wystrzałowy prezent dla taty – świecę z wosku pszczelego. Wosk pszczeli jest naturalnym surowcem produkowanym przez pszczoły. Świece wykonane w 100% z wosku pszczelego nie wydzielają szkodliwych substancji, a dodatkowo emitują jony ujemne, które oczyszczają powietrze z kurzu, pleśni, wirusów, bakterii i innych zanieczyszczeń. A jak przepięknie pachną! Dzieciaki już drugi raz pracowały na warsztatach z woskiem pszczelim i od razu z radością rozpoznały ten zapach. Użyliśmy wosku w formie węzy pszczelej, ponieważ praca z nią jest bardzo prosta i nie wymaga wysokiej temperatury, dlatego wykonanie naszej świecy było zupełnie bezpieczne. To już ostatnia propozycja na naszych warsztatach ekologicznych.

 

Zwieńczeniem naszych warsztatów był kiermasz ekologiczny zorganizowany we współpracy z Radą Rodziców.

Na zakończenie Programu została utworzona baza okolicznych twórców i rzemieślników u których można zaopatrzyć się w zdrowe, ekologiczne produkty – Mapa Ekotwórców. Szkoda, że nie udało nam się wzbogacić kiermaszu o ich produkty, jak było to w planie. Można ją obejrzeć i aktualizować za pomocą linku:

https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1DGISuL-u2yM0S6n09YqlbvsBXpubeHCg&ll=49.749683395047285%2C19.072997652803213&z=13

Program „Zdrowi z natury” miał na celu rozwój dziecka we wszystkich czterech płaszczyznach – poznawczej, społecznej, emocjonalnej i fizycznej. Ciekawe tematy, estetyczne ilustracje, wartościowe filmy edukacyjne oraz bezpośredni kontakt z przyrodą i działania warsztatowe umożliwiły dzieciom rozwój w sferze poznawczej. Wspólna działalność na rzecz zrównoważonego rozwoju oraz kształtowanie odpowiedzialności zbiorowej za stan środowiska naturalnego wpłynęły na rozwój społeczny. Zabawy na świeżym powietrzu, codzienna aktywność ruchowa oraz udział w imprezach sportowych kształtowały nawyki prozdrowotne. Kontakt z materiałem przyrodniczym i działalność warsztatowa przyczyniły się do rozwoju sprawności manualnej. Za sprawą  wdrożenia programu, nastąpił także rozwój w sferze emocjonalnej.

Realizacja programu angażowała wszystkie zmysły. Dzieci mogły smakować owoców, warzyw, ziół, zdrowej żywności i miodu. Chłonęły zapach lasu, łąki, kwiatów, ziół podczas spacerów, wyjść do ogrodu przedszkolnego i warsztatów. Dotykały w bezpośrednim kontakcie z przyrodą, uczestniczyły w zabawach z materiałem przyrodniczym, ich ręce tworzyły różnorodne przedmioty na warsztatach. Oglądały przyrodę w sposób bezpośredni a  także za pośrednictwem różnego rodzaju wysokiej jakości materiałów dydaktycznych. Słuchały szumu drzew na wietrze, szemrzącego strumyka, odgłosów ptaków i zwierząt.

Program umożliwił rozwój kompetencji kluczowych. W przypadku nauki i techniki, niezbędna wiedza obejmowała główne zasady rządzące naturą, podstawowe pojęcia naukowe, zasady i metody, technikę oraz produkty i procesy techniczne, a także rozumienie wpływu nauki i technologii na świat przyrody. Umiejętności w zakresie kompetencji obywatelskich obejmowały zdolność do efektywnego zaangażowania, wraz z innymi ludźmi, w działania publiczne, wykazywania solidarności i zainteresowania rozwiązywaniem problemów stojących przed lokalnymi i szerszymi społecznościami. Inicjatywność i przedsiębiorczość towarzyszyła dzieciom podczas warsztatów, akcji społecznych, konkursów i kiermaszu.

W programie tym kluczowe było, by zacząć od poznania najbliższego środowiska. Dzieci poznawały rodzime ekosystemy i ich różnorodność. Poznawały oraz wzbogacały swoją wiedzę na temat roślin i zwierząt w bezpośrednim kontakcie.

Kolejnym ważnym aspektem było kształtowanie nawyków prozdrowotnych. Zwracanie uwagi na wartościowe i ekologiczne produkty żywnościowe. Stworzenie bazy okolicznych rolników, producentów zdrowej żywności, pszczelarzy i rzemieślników – często naszych sąsiadów, o których działalności nawet nie wiemy.  Istotne również było kształtowanie nawyków higienicznych, niezbędnych dla naszego zdrowia.

Trzecim ogromnym filarem kształtowania u dzieci postawy proekologicznej i prozdrowotnej było zwrócenie uwagi na konieczność zapobieganie zanieczyszczeniom środowiska. Dzieci poznały na to sposoby, do których należy używanie ekologicznych produktów, recykling, upcykling,  promowanie idei less waste oraz świadomej konsumpcji dóbr i oszczędne ich wykorzystywanie.

Z powodu sytuacji epidemicznej, nie zostały zrealizowane zaplanowane wycieczki oraz spotkania z ciekawymi ludźmi a także szersza działalność na rzecz środowiska lokalnego i we współpracy z najbliższą społecznością, nad czym bardzo ubolewamy.

Mimo to, cele programu zostały osiągnięte.

Back To Top
Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status