Zdrowi z natury

Innowacja pedagogiczna to nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy placówki. Naszym celem na rok szkolny 2020/2021 jest kształtowanie postaw prozdrowotnych i proekologicznych. Postanowiliśmy więc włączyć w codzienną pracę dydaktyczno-wychowawczą program własny pani mgr Michaliny Matlak „Zdrowi z Natury”, a co za tym idzie, stworzyć innowację metodyczną pozwalającą w pełni osiągnąć zamierzone cele. Program przewiduje pracę w 15 obszarach tematycznych z zastosowaniem ciekawych pomocy dydaktycznych i atrakcyjnych metod wychowawczo-dydaktycznych. Nasze osiągnięcia prezentujemy poniżej:

Wrzesień

Gr. I

W związku z realizacją programu „Zdrowi z natury”, we wrześniu w grupie najmłodszej dzieci przywitały nową porę roku – Jesień . Poznawały jej leśne dary, uświadomiły sobie ,że nie wszystkie grzyby są jadalne, podziwiały zmieniające się kolory jesiennych liści i fioletowe kępy wrzosów, które pojawiły się w kąciku przyrody. W kolejnym tygodniu podążyliśmy za Panią Jesienią do sadu- dzieci poznawały owoce, ich znaczenie dla zdrowia, nazwy drzew na których rosną, wykonywały prace plastyczne- naklejały jabłuszka z plasteliny na jabłonce, wypełniały wydzieranką sylwety owoców. Maluszki doskonaliły również swoje matematyczne umiejętności- klasyfikowanie, liczenie w zakresie 3 na naturalnych  okazach owoców oraz na przedstawiających je obrazkach, wspomagając się paluszkami. Teraz mamy zamiar wybrać się z Jesienią do warzywnego ogródka.

Gr. II

W trzecim tygodniu września przyszła do nas jesień. Średniaki z wielkim zaangażowaniem bogaciły kącik przyrody w jej dary – kasztany, żołędzie, szyszki, liście oraz owoce i warzywa. Z radością wykorzystywaliśmy nasze dary przyrody w licznych grach i zabawach – tworzyliśmy z nich zbiory, przeliczaliśmy, układaliśmy rytmy. Poznaliśmy także grzyby rosnące w lesie – zarówno te jadalne jak i trujące. Wykonaliśmy prace plastyczne takie jak „Muchomorki i borowiki” – stemplowanie palcem, a także „Jeżyki” – którym przyklejaliśmy kolce z papieru kolorowego. Nauczyliśmy się rymowanki „Wiosna, lato, jesień, zima”, a także ilustrowaliśmy ruchem piosenki takie jak „Lisek łakomczuszek” czy „Wiewióreczka mała”. Pod koniec września rozmawialiśmy także o jesiennych owocach. Dowiedzieliśmy się czym jest „sad” oraz jakie drzewa możemy w nim znaleźć. Poznaliśmy podział owoców na krajowe i egzotyczne. Śpiewaliśmy piosenkę pt. „Owocowy koszyk”. Dowiedzieliśmy się, że owoce są nie tylko bardzo smaczne, ale i bardzo zdrowe. Poznaliśmy wybrane rodzaje przetworów owocowych: soki, kompoty i dżemy. Wykonaliśmy pracę plastyczną „Kompot owocowy”, a także wyklejaliśmy kontury jabłek i gruszek kawałkami papieru kolorowego. Gdy dopisywała nam piękna pogoda nie zabrakło też gier i harców w ogrodzie przedszkolnym.

Gr. III

Zerówka z ogromną radością powitała nową porę roku na upragnionym spacerze. Musieliśmy dołożyć wszelkich starań, aby wyjście to było dla dzieci bezpieczne. Poszukiwanie skarbów jesieni to była dla dzieci ogromna frajda. Dzieci poznawały przyrodę w sposób bezpośredni i pośredni. Uczyły się nowych wierszy i piosenek na temat jesieni. Jedną z piosenek – „Kolorowe listki” bez większego przygotowania udało im się świetnie zagrać na instrumentach perkusyjnych. Dzieci poznały literę „O” i „o” oraz cyfrę 1 i 2 w sytuacjach edukacyjnych związanych z nową porą roku. Wykonywały także ciekawe prace plastyczne.

 

Październik

Gr. I

W październiku Maluchy poznawały jesienne dary z ogrodu, ich wartości odżywcze,  rozwiązywały zagadki słowne i dotykowe związane z warzywami, doskonaliły umiejętność liczenia w zakresie 3 i więcej. W kolejnym tygodniu  dzieci dowiedziały się , co robią leśne zwierzęta jesienią. W kąciku przyrody pojawiły się wykonane  z wyprawki 4-latków wiewiórki pilnujące swojej spiżarni. Na zajęciach plastycznych  wszystkie dzieci   wyklejały zwierzątka plasteliną, stemplowały kolce jeżom, wykorzystując w tym celu plastikowe widelce. W ramach programu zrealizowano również tematy „Co z czego otrzymujemy?” oraz „Jesień z deszczem”. Były one okazją  do uświadomienia przedszkolakom pochodzenia wybranych produktów spożywczych (np. mleka i jego przetworów czy miodu), a także zapoznania z elementami jesiennej pogody. W tym celu dzieci przeprowadzały eksperymenty plastyczne i zabawy badawcze z wodą ( co pływa ?, co tonie ?).

 

 

Gr. II

Kolejny miesiąc w przedszkolu rozpoczęliśmy tematem jesieni w ogrodzie. Poznaliśmy różne rodzaje warzyw, omawialiśmy sposoby ich wykorzystania, a także korzyści płynące z ich spożywania. Nauczyliśmy się piosenki „Owoce i warzywa”. Poznaliśmy także zawód ogrodnika – dowiedzieliśmy się czym się zajmuje, a także jakie narzędzia wykorzystuje w swojej pracy w ogródku warzywnym.

W kolejnym tygodniu rozmawialiśmy o lesie i jego mieszkańcach. Omówiliśmy wygląd zwierząt leśnych, poznaliśmy ich domy oraz ich jesienne zwyczaje. Układaliśmy rytmy z wykorzystaniem tworzywa przyrodniczego, ustalaliśmy położenie obiektów względem własnej osoby. Śpiewaliśmy piosenki „Lisek łakomczuszek”, „Niedźwiadek” i „Kolorowe listki”. Wykonaliśmy także prace plastyczne: jeżyki i wiewiórki, sowy oraz jesienne drzewa.

W październiku omawialiśmy także temat „Co z czego otrzymujemy”. Dowiedzieliśmy się m.in. skąd się bierze chleb, jak powstaje cukier, papier. Poznawaliśmy etapy produkcji szkła. Słuchaliśmy piosenki „Na mlecznej rzece”, wykonywaliśmy także improwizacje instrumentalne z wykorzystaniem szklanych przedmiotów. Słuchaliśmy opowiadania „Zapomniany sweterek” – dzięki któremu dowiedzieliśmy się skąd się bierze wełna, zainspirowało nas to do wykonania pracy plastycznej „Owieczka”.

Ostatni tydzień października upłynął nam przy temacie „Jesień z deszczem – woda”. Mówiliśmy o zjawiskach atmosferycznych charakterystycznych dla jesieni oraz o tym, iż bardzo ważne jest dostosowanie ubioru do pogody. Zwróciliśmy także uwagę, że gdy dzień jest coraz krótszy, a dni szare, warto nosić dla własnego bezpieczeństwa odblaski. Zrobiliśmy parasole z papieru kolorowego i patyczków, deszczowe chmury oraz wyklejaliśmy plasteliną krople deszczu. Nauczyliśmy się piosenki pt. „Deszczyk”. Dowiedzieliśmy się do czego potrzebna jest nam woda, poznaliśmy jej właściwości fizyczne, zrobiliśmy eksperyment „Co pływa, a co tonie” oraz dowiedzieliśmy się w jaki sposób woda krąży w przyrodzie.

W trakcie tego miesiąca dbaliśmy o nasze zdrowie – gdy tylko pozwalała na to pogoda i okoliczności wychodziliśmy do ogrodu przedszkolnego, jedliśmy pyszne warzywa i owoce na drugie śniadanie i wykonywaliśmy ćwiczenia ruchowe w trakcie ćwiczeń porannych oraz na zajęciach gimnastycznych. Mamy nadzieję, że nadchodzący miesiąc będzie równie udany

Gr. III

Zerówka rozpoczęła październik od tematu „Co robią zwierzęta jesienią?”. Wprowadzenie stanowił znakomity film autorstwa Anette Scheurich „Jesień – świat kolorów”. (Polecamy do obejrzenia tutaj). Częściowo odpowiedziała nam na to pytanie piosenka o tym samym tytule. W tym tygodniu poznawaliśmy zwyczaje zwierząt w naszym otoczeniu oraz ich przygotowania do zbliżającej się zimy.  Dzieciaki miały możliwość odtwarzać zebrane wiadomości podczas zabaw naśladowczych z makietą lasu. Ogromne zainteresowanie i frajdę z odkrywania świata budziły też przyniesione na zajęcia książeczki dotyczące zwierząt leśnych. Ale nie były to zwykłe książki, tylko prawdziwe perełki – z ruchomymi elementami, wyjątkowymi ilustracjami oraz tajemnicami ukrytymi w gąszczu kolorowych kropek a możliwych do odczytania tylko z użyciem specjalnej lupy. Książki towarzyszyły dzieciom także podczas innego wydarzenia – Akcji wymiany książek „Daj książce drugie życie” – mającej na celu propagowanie świadomej konsumpcję dóbr oraz  ograniczenie zużycia papieru (na temat akcji więcej ukaże się na stronie, gdy zakończy się ona w grupie II). W naszej sali powstał  nareszcie kącik przyrody przebogaty w różnorodne skarby natury, tworzony wraz z dziećmi i ich rodzicami.

W drugim tygodniu października dowiadywaliśmy się, „Co z czego otrzymujemy?”. Nauczyliśmy się piosenki na temat powstawania chleba.  Zrobiliśmy swoje własne masło – było przy tym wiele frajdy. Poznaliśmy właściwości oraz zastosowanie wełny i węgla. Stworzyliśmy także nasze własne woskowijki na warsztatach.

Trzeci tydzień to temat „Jesień z deszczem – woda”.  Rozpoczął się on od omówienia obiegu wody w przyrodzie i jej ogromnej roli dla roślin, zwierząt i ludzi.  Powtórzyliśmy, w jaki sposób prawidłowo myć ręce dla naszego bezpieczeństwa i zdrowia, a przy okazji wykonaliśmy doświadczenie mające na celu ograniczenie zużycia wody. Dzieci były zaskoczone, jak dużo wody marnuje się, kiedy jest ona stale odkręcona podczas mycia rąk i zgodnie stwierdziły, że będą wodę zakręcać podczas namydlania rączek. Od razu wcieliliśmy tę zasadę w życie, wieszając przy okazji we wszystkich łazienkach plakaty, które będą nam o tym przypominały. Mieliśmy w planach wyjść nad rzekę, niestety covid pokrzyżował nasze plany. Z utęsknieniem wszyscy czekamy na powrót do strefy zielonej.

 

 

Listopad

Gr. I

W listopadzie w grupie Maluszków kontynuowano realizację tematów w ramach programu „Zdrowi z natury”. Dzieci poznały wieloznaczność pojęcia „dom” zainspirowane piosenką „Mój dom”, uświadamiając sobie, że dom to nie tylko budynek, ale miejsce, gdzie jesteśmy bezpieczni i gdzie przebywają bliskie nam osoby, a także cała Polska jako nasz kraj. Poznały zasady bezpiecznego korzystania ze sprzętów domowych, rozpoznawały i nazywały podstawowe figury geometryczne, doskonaliły umiejętność liczenia w zakresie 4.  Na przełomie listopada i grudnia zrealizowano bardzo aktualny obecnie temat kompleksowy „Dbamy o swoje zdrowie”. Maluszki ze zrozumieniem wyliczały zasady zapobiegania rozprzestrzenianiu się chorób wirusowych tj. konieczność mycia rąk, noszenia maseczek, korzystania z chusteczek higienicznych czy „kichania w łokieć”. Nie bez znaczenia było praktyczne doskonalenie umiejętności mycia rąk, ze zwróceniem uwagi na kolejne etapy tej czynności. Przy okazji powyższej tematyki dzieci umiejętnie klasyfikowały produkty spożywcze na zdrowe i niezdrowe, starały się pokonywać niechęć do spożywania niektórych potraw (szczególnie zawierających świeże warzywa), poznały zasady dbania o higienę jamy ustnej, prezentując swoją wiedzę na ten temat w pracach plastycznych. Dbałość o swoje zdrowie oraz zdrowie innych na pewno będzie nam towarzyszyć w kolejnych miesiącach pobytu w przedszkolu.

 

Gr. II

Kolejny jesienny miesiąc w przedszkolu – listopad – grupa średniaków rozpoczęła od tematu „Nasze rodziny”. Podczas rozmów wymienialiśmy członków swoich rodzin oraz określaliśmy stopień pokrewieństwa między nimi. Mówiliśmy o tym, jakie są nasze ulubione zajęcia domowe oraz jakie każdy z nas posiada obowiązki. W trakcie zajęć plastycznych rysowaliśmy kredkami swoje rodziny oraz wyklejaliśmy domy z papieru kolorowego. Poznaliśmy wierszyk „Paluszkowa rodzinka” oraz zabawy ze śpiewem takie jak „Julijanka”, „Stoi Różyczka” oraz „Ojciec Wirgiliusz”przy których jako dzieci bawili się kiedyś nasi rodzice i dziadkowie.

W listopadzie obchodziliśmy Narodowe Święto Niepodległości, nie mogło więc zabraknąć tematu o naszej ojczyźnie –  „Jesteśmy Polakami”. Tydzień rozpoczęliśmy od oglądania filmu „Legenda na temat powstania państwa polskiego – o Lechu, Czechu i Rusie”.  Wysłuchaliśmy także legendy „O warszawskiej syrence”, która zachęciła nas do poznania stolicy naszego kraju – Warszawy. Omówiliśmy wygląd herbu, oglądaliśmy zdjęcia charakterystycznych miejsc oraz zabytków. W trakcie zajęć poznaliśmy także nasze symbole narodowe: flagę, godło i hymn. Zapoznaliśmy się z historią powstania hymnu, jego słowami i melodią. Natomiast na zajęciach plastycznych wykonaliśmy samodzielnie flagi oraz godła.W trakcie tego tygodnia poznaliśmy i nauczyliśmy się jednego z najpopularniejszych patriotycznych wierszy pt. „Katechizm polskiego dziecka”.

Kolejny tydzień upłynął przy temacie „Mój dom”. Rozmawialiśmy nie tylko o swoich domach, ale także o domach naszych przodków. Poznaliśmy urządzenia elektryczne i ich zastosowanie w domu, zwróciliśmy przy tym uwagę na to, by  podczas korzystania ze sprzętów domowych zawsze przestrzegać zasad bezpieczeństwa. Omawiając temat domu nie mogliśmy zapomnieć o naszych domowych pupilach- dowiedzieliśmy się, które zwierzęta można hodować w domu, jak należy się nimi opiekować, a także w jaki sposób powinniśmy się zachować podczas spotkania z nieznanym lub agresywnym psem. Zwróciliśmy uwagę na to, iż nasze domy mieszczą się na terenie Mesznej – omówiliśmy więc charakterystyczne dla Mesznej budynki i instytucje: Dom Kultury, OSP, Kościół, Szkołę i  zabytkową kapliczkę. Omówiliśmy także wygląd herbu naszej miejscowości i wysłuchaliśmy legendy na temat jego powstania. Wiedza ta pomogła nam w trakcie zajęć plastycznych w czasie których każdy własnoręcznie wykonał herb Mesznej. Śpiewaliśmy piosenkę pt. „Namaluję wielki dom”.

Koniec listopada upłynął nam przy temacie bardzo ważnym i aktualnym – zdrowiu. Zastanawialiśmy się wspólnie  jak dbać o nasze zdrowie, zwłaszcza w obecnym, szczególnym czasie pandemii. Na podstawie  „Piramidy zdrowego żywienia i aktywności” rozmawialiśmy na temat zdrowego sposobu życia, segregowaliśmy produkty na zdrowe i niezdrowe, a także zwróciliśmy uwagę na to, jak wiele korzyści płynie ze spożywania warzyw i owoców. Dowiedzieliśmy się również, że na nasze zdrowie duży wpływ ma higiena osobista. Poznaliśmy środki czystości takie jak: mydło, szczotka, pasta do zębów, szampon itd. Segregowaliśmy je ze względu na rodzaj, tworzyliśmy zbiory, przeliczaliśmy je i porównywaliśmy ich liczebność. Wykonaliśmy także eksperyment z jajkiem i octem, który miał pokazać nam jaki wpływ na nasze zęby mają różnorodne kwasy. Nasze obserwacje i wnioski z badania zachęciły nas do częstego mycia zębów oraz systematycznych wizyt u stomatologa.Wysłuchaliśmy także wiersza J. Brzechwy „Katar”, który skłonił nas do rozmowy na temat sposobów zapobiegania chorobom oraz ich leczenia. Poznaliśmy zawód lekarza, atrybuty lekarskie oraz nazwy wybranych specjalności lekarskich. Z wielką uwagą wysłuchaliśmy bajki edukacyjnej pt. „Przygody dzielnego niedźwiadka Szczepana”, która opowiadała o tym jak ważne i wbrew naszym domysłom – wcale nie straszne jest szczepienie. Naszym mottem w ciągu tego tygodnia było hasło: „Wszystkie dzieci chcą być zdrowe”, dlatego też nauczyliśmy się piosenki o takim tytule. W trakcie listopada nie zabrakło także ćwiczeń i zabaw ruchowych –z wielkim entuzjazmem i motywacją wykonywaliśmy ćwiczenia gimnastyczne. Bieganie, skakanie, przysiady czy podskoki były dla nas nie tylko wielką uciechą, ale także sposobem dbania o swoją kondycję, w końcu „Sport to zdrowie”.

 

Gr. III

Realizacja programu w grupie III w listopadzie została znacznie utrudniona poprzez zmagania z wirusem COVID-19. Zrealizowany został jedynie temat „Mój dom”, natomiast obszar związany ze zdrowiem został przeniesiony na grudzień. W tygodniu poświęconym naszym domom skupiliśmy się na zjawisku elektryczności oraz urządzeń elektrycznych i problemie oszczędzania prądu. Zwróciliśmy także uwagę na niebezpieczne środki chemiczne stosowane w naszych gospodarstwach domowych także pod postacią dostępnych dzieciom i niepozornych produktów takich, jak codzienne środki higieny oraz kosmetyki. Dlatego na warsztatach ekologicznych wykonalismy własne mydełka bez niepotrzebnej chemii. Poruszyliśmy także zagadnienia związane ze zwierzakami domowymi oraz opieką nad nimi.

 

Grudzień

Gr. I

W grudniu grupa I pochłonięta była przygotowaniami do spotkania z Mikołajem oraz do Świąt Bożego Narodzenia, jednak nie zabrakło nam czasu na przywitanie nowej pory roku- zimy, poznania jej charakterystycznych zwiastunów i uroków. Maluchy przeprowadziły doświadczenie, próbując znaleźć odpowiedź na pytania „Skąd bierze się śnieg? oraz „Czy śnieg jest czysty?”, wspólnie czarowały przy piosence „Zima czarodziejka”, wyklejały śnieżynkami portret „Pani Zimy” i malowały paluszkami pierwsze bałwanki.  Tematyka zimowa była także okazją do doskonalenia umiejętności liczenia w zakresie 4 oraz zrozumienia znaczenia dostosowania ubrania do aktualnej pory roku. To nasze pierwsze zetknięcie z tematyką zimową w ramach realizacji programu „Zdrowi z natury”, która będzie poszerzana o związane z nią tematy kompleksowe w kolejnych zimowych miesiącach.

 

Gr. II

Grupa II ostatni miesiąc roku 2020 rozpoczęła od tematu „Jak wyglądał świat przed milionami lat”. Przede wszystkim poznaliśmy wygląd, nazwy, a także zwyczaje dinozaurów takich jak Pterodaktyl, Spinozaur, Triceratops czy Tyranozaur. Dowiedzieliśmy się czym żywiły się dinozaury, dokonaliśmy ich podziału na mięsożerne i roślinożerne, a także poznaliśmy prawdopodobne przyczyny ich wyginięcia. Z tematem prehistorii wiąże się także temat węgla. Z dużym zainteresowaniem obejrzeliśmy bajkę pt. „Bolek i Lolek w kopalni”, która zainspirowała nas do rozmowy na temat historii powstania węgla kamiennego, poznania jego właściwości fizycznych oraz produktów pochodzących z jego chemicznej obróbki. Za pomocą filmów i ilustracji zobaczyliśmy jak wygląda kopalnia i na czym polega praca górnika, omówiliśmy także przypadające 4 grudnia święto Barbórki. Wysłuchaliśmy legend:
„O Skarbniku – duchu kopalni” oraz „ O pierścieniu św. Kingi”. Na zajęciach plastycznych rysowaliśmy węglem i zrobiliśmy latające dinozaury z rolek po papierze toaletowym.

Grudzień jest miesiącem w którym rozpoczyna się kalendarzowa zima, dlatego też kolejny tydzień rozpoczęliśmy od wysłuchania wiersza D. Czerniak „Pracowita zima”. Na podstawie wiersza oraz własnych obserwacji omówiliśmy zmiany w przyrodzie związane z nową porą roku, poznaliśmy charakterystyczne dla niej zjawiska atmosferyczne (szadź, gołoledź, szron, zawieja, zamieć), a także zasady, których powinniśmy przestrzegać zimą, aby być zdrowym (dostosowanie ubioru do pogody, prawidłowe odżywianie, ruch). W trakcie tego tygodnia nie zabrakło także okazji do śpiewu. Nauczyliśmy się utworu pt. „Zima”, ilustrowaliśmy ruchem piosenkę „Tupu, tup po śniegu”, bawiliśmy się w „Bałwankową rodzinę” oraz stworzyliśmy zimową orkiestrę perkusyjną. Temat zimy to także doskonała okazja do wykonania różnorodnych prac plastycznych, dlatego też z wielkim zapałem malowaliśmy choinki za pomocą farb oraz zrobiliśmy bałwanki z wykorzystaniem papieru kolorowego.

Ostatnie dwa tygodnie grudnia to czas świąteczny. Rozmawialiśmy na temat zwyczajów i tradycji bożonarodzeniowych, omawialiśmy sposoby przygotowywania się do świąt w naszym domach. Poznaliśmy historię choinki bożonarodzeniowej, przy okazji poznając podział drzew na iglaste i liściaste, a także omawiając budowę oraz cechy charakterystyczne popularnych drzew iglastych (sosna, świerk, jodła). Ubierając przedszkolną choinkę segregowaliśmy ozdoby ze względu na kształt i kolor, a także doskonaliliśmy naszą orientację przestrzenną określając położenie przedmiotów za pomocą słów: wysoko, nisko, nad, pod, obok. Samodzielnie wykonaliśmy także prace przestrzenne – „Świąteczne choinki”.

Gr. III

Grudzień rozpoczął się w zerówce jeszcze pod znakiem walki z wirusem dlatego, przez wzgląd na zmieniających się w grupie nauczycieli, fotorelacja z realizacji pierwszego tematu jest dość uboga. Ale był to temat niezwykle istotny, szczególnie w tym roku, czyli „Dbamy o nasze zdrowie”. Dzieci utrwaliły sobie wiadomości dotyczące higieny osobistej. Przypomniały sposoby prawidłowego szczotkowania zębów na specjalnym recyklingowym modelu szczęki i poznały ekologiczne zamienniki przyborów do higieny jamy ustnej. Zostały także zapoznane z nową piramidą zdrowia oraz zasadami sporządzania zdrowych posiłków i produktami spożywczymi, które są dobre dla naszego zdrowia. Na warsztatach ekologicznych dzieci wykonały własną pastę do zębów bez szkodliwych substancji i w dodatku w opakowaniu wielokrotnego użytku. Został również poruszony temat niebezpieczeństwa związanego z zabawą lekami oraz z zażywaniem leków bez zgody i nadzoru dorosłych.
W drugim tygodniu grudnia zima zagościła u nas na dobre. Zarówno na zewnątrz, co umożliwiało nam rozmowy na temat tej pory roku w bezpośrednim kontakcie z jej charakterystycznymi zjawiskami, jak i w środku naszej sali. Nasz kącik przyrody przeszedł zimowa metamorfozę. Znalazły się w nim różne zimozielone rośliny, głównie drzewa iglaste, których obserwacja jest zimą lepsza i jakże przyjemna, ze względu na  zbliżające się święta. Swoje obserwacje mieliśmy w pamięci wykonując na warsztatach ceramicznych zielone choineczki. Dzieci przyglądały się płatkom śniegu, obserwowały je pod lupą oraz poznały proces ich powstawania na filmie z użyciem mikroskopu. Zbadaliśmy również, czy śnieg jest czysty i choć wyniki naszych eksperymentów nie nastrajały pozytywnie, nie brakowało amatorów jego skosztowania i złapania na język podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym. Dzieci miały także ogromną radość z zabaw na świeżym powietrzu. Miłym zaskoczeniem tego roku jest otrzymująca się zazwyczaj dobra jakość powietrza, co mogliśmy zaobserwować na wskaźniku umieszczonym w naszym ogrodzie. Podczas naszych zimowych wyjść, szczególną uwagę poświęciliśmy, aby uwrażliwić dzieci na to, jak ważne jest ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych.

 

W grudniu został również ogłoszony projekt wspólnej książki kucharskiej przedszkolaków – „Zdrowe słodycze”, o czym więcej wkrótce.

 

 

Styczeń 

Gr. I

Choć w grupie Maluszków styczeń upłynął na intensywnych przygotowaniach do Dnia Babci i Dziadka, to udało nam się również kontynuować tematy związane z programem „Zdrowi z Natury”. Wraz z nadejściem mrozów przedszkolaki zorganizowały na parapecie swojej sali ptasią stołówkę, poznały gatunki ptaków odwiedzających karmnik i dowiedziały się jak pomagać zwierzętom przetrwać zimę. Wraz z piosenką „My się zimy nie boimy” poznały zasady bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu i lodzie, uświadomiły sobie konieczność dostosowania ubrania do panujących chłodów. Dostrzegając uroki i niezwykłość zimowego krajobrazu, wyraziły swoją wiedzę w pracach plastycznych.

Gr. II

Grupa średniaków w styczniu w ramach programu „Zdrowi z natury” omawiała temat „Dokarmiamy zwierzęta zimą”.  Przedszkolaki przyznały, że bardzo lubią zimę i śnieg, a przede wszystkim związane z nimi aktywności takie jak jazda na sankach czy nartach, lepienie bałwanów oraz bitwy na śnieżki.  Czytane na zajęciach wiersze i opowiadania oraz oglądane filmy edukacyjne uświadomiły dzieciom, że dla zwierząt obecna pora roku wcale nie jest taka miła i wyczekiwana. Przedszkolaki dowiedziały się, że zimą leśne zwierzęta mają trudności ze znalezieniem pożywienia i dlatego tak ważne jest ich dokarmianie. Dzieci poznały także wybrane gatunki ptaków zimujących w naszym kraju, ich zwyczaje żywieniowe, zobaczyły jak wygląda karmnik, a także dowiedziały się gdzie najlepiej go umieścić by uchronić ptaszki przed czyhającymi na nie drapieżnikami. Dzieci z uwagą słuchały o trudnej sytuacji ptaszków i już następnego dnia przyniosły dla nich ziarenka, które z radością wsypały do przedszkolnego karmnika. Czekając na pierwszych skrzydlatych gości dzieci zrobiły piękne, czerwone gile, wykorzystując do tego rolki po papierze toaletowym. Średniaki gdy tylko pozwoliła na to pogoda wybrały się na przedszkolne podwórko by z bliska poobserwować przylatujące do karmnika ptaszki. Wyjście na podwórko było także doskonałą okazją do eksperymentu pt. „Czy śnieg jest czysty” – dzieci patrząc na roztopiony śnieg uświadomiły sobie, że nieskazitelnie biały puch tylko z pozoru wygląda tak idealnie i czysto – gdy zamienia się pod wpływem ciepła w wodę, widać, że tak naprawdę jest bardzo  zanieczyszczony. Pamiętając o tym, iż ruch na świeżym powietrzu w czasie zimy przynosi wiele korzyści dla naszego zdrowia dzieci spacerowały po podwórku, lepiły śnieżki i przedszkolnego bałwana.

 

Gr. III

Początek stycznia upłynął nam na rozważaniach dotyczących mijającego czasu. Uczyliśmy się nazw miesięcy, przypomnieliśmy sobie pory roku. Wyjaśniliśmy, dlaczego mamy dni i noce oraz, kiedy mija rok. Odczytywaliśmy również godziny na zegarze.

Drugi tydzień stycznia poświęcony był temu,  „Co robią zwierzęta zimą”. Dzieci utrwaliły sobie nazwy rodzimych zwierząt leśnych i uczyły się rozpoznawać ich tropy. Poznały również ptaszki, przylatujące zimą do karmnika. Założyliśmy karmnik na parapecie naszego okna oraz zorganizowaliśmy stołówkę dla ptaków bogatą w różnorodne, wykonane na warsztatach ekologicznych zawieszki  oraz owoce i orzechy.

Zgromadzone jesienią skarby lasu takie jak kasztany i żołędzie stały się pokarmem dla zwierząt leśnych we współpracy z myśliwymi z koła  łowieckiego „Klimczok” dbającymi o ich pożywienie w naszej okolicy.

 

 

 

Mroźna pogoda sprzyjała także zimowym eksperymentom i zabawom na śniegu.

 

 

A jeżeli śnieg, to wspomnieliśmy także o zwierzętach, dla których jest to naturalne  środowisko przez większość życia, czyli o zwierzętach polarnych.

 

 

 

Ostatni tydzień stycznia był kluczowy dla całego Programu pod kątem ekologii. Dzieci zostały zapoznane z ideą less waste, która, jak się okazało, nie jest im wcale obca, gdyż od początku roku szkolnego, brały udział w rożnych działaniach proekologicznych. Idea ta ma na celu zmniejszenie ilości śmieci na świecie na rożne sposoby (odmawiaj, ograniczaj, użyj ponownie, przetwarzaj, naprawiaj, kompostuj) .

Podczas realizacji tematu „Less waste czyli mniej śmieci”, dzieci zostały zapoznane  ze zjawiskiem degradacji środowiska naturalnego w wyniku nadmiernej ilości śmieci, przypomniały sobie o zasadach segregacji śmieci, poznały proces recyklingu rożnych tworzyw oraz produkty powstałe z odpadów.

W sali został zorganizowany kącik ekologiczny, do którego trafiły produkty wielokrotnego użytku, znacznie ograniczające produkcję odpadów oraz takie, które łatwo zutylizować poprzez kompostowanie. Na gazetce, natomiast, zawisły zdjęcia inspirujące do przetwarzania rzeczy niepotrzebnych w coś użytecznego i atrakcyjnego -upcycling.

Na warsztatach ekologicznych dzieci poddały recyklingowi stare woskowe kredki, tworząc z nich takie kredki, które nie mają sobie równych w naszej sali.

Nawet zajęcia matematyczne pozwoliły nam poruszyć bardzo  poważny problem, jakim są śmieci w morzach i oceanach stanowiące poważne zagrożenie dla zwierząt.

Podczas naszych twórczych aktywności również staraliśmy się podążać za ideą less waste wykorzystując rożnego rodzaju odpady. Powstały w ten sposób ciekawe prace plastyczne a nawet instrumenty muzyczne.

Dzieci uczyły się też przyszywać guziki, aby umieć naprawić, zamiast wyrzucać.

Nie mogło również zabraknąć atrakcyjnych książkowych pozycji dla dzieci.

 

Back To Top
Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status