Terapia pedagogiczna z elementami kodowania na dywanie – podsumowanie półrocza

Za nami 1/3 zaplanowanych zajęć z „kodowaniem na dywanie”. Dotychczasowe zajęcia polegały na przeniesienie dzieci w świat  symboli i znaków, gdzie w każdym znaku „zakodowana” jest konkretna informacja. Do najprostszych przykładów stosowania kodowania zalicza się m.in. segregowanie, klasyfikowanie czy porządkowanie, gdzie kod stanowi kryterium, zgodnie z którym dzieci wykonują wspomniane czynności – w ten sposób porządkowaliśmy figury geometryczne, które oprócz kształtu czy koloru różniły się także wielkością czy grubością, a każda z tych cech była zakodowana symbolicznym znakiem. W tym celu wykorzystaliśmy zestaw figur, kartoników z kodami oraz matę z „logicznym drzewem”.

Dzieci szeregowały również symbole dotyczące np. pogody czy pór roku, dostrzegając w tym ostatnim przypadku rytmiczność powtarzającego się kodu kolorów oraz utrwalały kierunek szeregowania od strony lewej do prawej.

Najbardziej atrakcyjne dla dzieci były jednak do tej pory zabawy z wykorzystaniem kolorowych, plastikowych kubeczków. Ćwiczenia te polegały początkowo na analizowaniu rysunkowych schematów służących do tworzenia przestrzennych piramid z kubków, a następnie do układania płaskich kompozycji z kubków na macie- kratownicy. Pracowaliśmy również w odwrotny sposób, tzn. „przenosiliśmy” kompozycję z kubków na papier, czyli kolorowaliśmy w odpowiedni sposób przygotowane schematy lub odpowiednie pola na kartce z kratownicą. Działania z kubeczkami wymagały od dzieci precyzyjnej współpracy obu rąk, rozwijały sprawności manualne, służyły rozwijaniu analizy i syntezy wzrokowej, koordynacji wzrokowo- ruchowej, a także utrwalaniu schematu własnego ciała, kształtowaniu orientacji na kartce papieru, w przestrzeni oraz na macie. Wszystkie przeprowadzone do tej pory ćwiczenia mają za zadanie także przygotować dzieci do korzystania ze współrzędnych na macie o rozmiarze 10x 10 pól, gdzie do każdego pola przypisana jest odpowiednia cyfra i literka (jak w popularnej grze „w statki”) oraz do poruszania się po macie wg zakodowanego układu strzałek. Strzałki, to te elementy kodowania, które będą dominowały podczas zajęć w II semestrze.  Do tej pory korzystaliśmy najczęściej z mniejszych mat tj. 5×5 pól, używając ich także do gier matematycznych np. „Trzy w linii”, utrwalających cyfry oraz doskonalących myślenie strategiczne czy do gry z wyobraźnią „Słonko kolorami (kierunkami) sterowane”. Wykorzystaliśmy także gotowy „Zestaw pierwszych kodowanych ścieżek”, układając na planszy klocki zgodnie z podanym przy pomocy strzałek kodem, oznaczającym drogę od jednego do drugiego obiektu.

Ważną cechą naszych zabaw z elementami kodowania jest fakt, że trudności, które mogą pojawić się w ich trakcie, są przez dzieci traktowane raczej jako wyzwania, a nie jako problemy czy bariery.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back To Top
Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status