Zdrowi z natury

Innowacja pedagogiczna to nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy placówki. Naszym celem na rok szkolny 2020/2021 jest kształtowanie postaw prozdrowotnych i proekologicznych. Postanowiliśmy więc włączyć w codzienną pracę dydaktyczno-wychowawczą program własny pani mgr Michaliny Matlak „Zdrowi z Natury”, a co za tym idzie, stworzyć innowację metodyczną pozwalającą w pełni osiągnąć zamierzone cele. Program przewiduje pracę w 15 obszarach tematycznych z zastosowaniem ciekawych pomocy dydaktycznych i atrakcyjnych metod wychowawczo-dydaktycznych. Nasze osiągnięcia prezentujemy poniżej:

Wrzesień

Gr I

W związku z realizacją programu „Zdrowi z natury”, we wrześniu w grupie najmłodszej dzieci przywitały nową porę roku – Jesień . Poznawały jej leśne dary, uświadomiły sobie ,że nie wszystkie grzyby są jadalne, podziwiały zmieniające się kolory jesiennych liści i fioletowe kępy wrzosów, które pojawiły się w kąciku przyrody. W kolejnym tygodniu podążyliśmy za Panią Jesienią do sadu- dzieci poznawały owoce, ich znaczenie dla zdrowia, nazwy drzew na których rosną, wykonywały prace plastyczne- naklejały jabłuszka z plasteliny na jabłonce, wypełniały wydzieranką sylwety owoców. Maluszki doskonaliły również swoje matematyczne umiejętności- klasyfikowanie, liczenie w zakresie 3 na naturalnych  okazach owoców oraz na przedstawiających je obrazkach, wspomagając się paluszkami. Teraz mamy zamiar wybrać się z Jesienią do warzywnego ogródka.

Gr II

W trzecim tygodniu września przyszła do nas jesień. Średniaki z wielkim zaangażowaniem bogaciły kącik przyrody w jej dary – kasztany, żołędzie, szyszki, liście oraz owoce i warzywa. Z radością wykorzystywaliśmy nasze dary przyrody w licznych grach i zabawach – tworzyliśmy z nich zbiory, przeliczaliśmy, układaliśmy rytmy. Poznaliśmy także grzyby rosnące w lesie – zarówno te jadalne jak i trujące. Wykonaliśmy prace plastyczne takie jak „Muchomorki i borowiki” – stemplowanie palcem, a także „Jeżyki” – którym przyklejaliśmy kolce z papieru kolorowego. Nauczyliśmy się rymowanki „Wiosna, lato, jesień, zima”, a także ilustrowaliśmy ruchem piosenki takie jak „Lisek łakomczuszek” czy „Wiewióreczka mała”. Pod koniec września rozmawialiśmy także o jesiennych owocach. Dowiedzieliśmy się czym jest „sad” oraz jakie drzewa możemy w nim znaleźć. Poznaliśmy podział owoców na krajowe i egzotyczne. Śpiewaliśmy piosenkę pt. „Owocowy koszyk”. Dowiedzieliśmy się, że owoce są nie tylko bardzo smaczne, ale i bardzo zdrowe. Poznaliśmy wybrane rodzaje przetworów owocowych: soki, kompoty i dżemy. Wykonaliśmy pracę plastyczną „Kompot owocowy”, a także wyklejaliśmy kontury jabłek i gruszek kawałkami papieru kolorowego. Gdy dopisywała nam piękna pogoda nie zabrakło też gier i harców w ogrodzie przedszkolnym.

Gr III

Zerówka z ogromną radością powitała nową porę roku na upragnionym spacerze. Musieliśmy dołożyć wszelkich starań, aby wyjście to było dla dzieci bezpieczne. Poszukiwanie skarbów jesieni to była dla dzieci ogromna frajda. Dzieci poznawały przyrodę w sposób bezpośredni i pośredni. Uczyły się nowych wierszy i piosenek na temat jesieni. Jedną z piosenek – „Kolorowe listki” bez większego przygotowania udało im się świetnie zagrać na instrumentach perkusyjnych. Dzieci poznały literę „O” i „o” oraz cyfrę 1 i 2 w sytuacjach edukacyjnych związanych z nową porą roku. Wykonywały także ciekawe prace plastyczne.

 

Październik

Gr I

W październiku Maluchy poznawały jesienne dary z ogrodu, ich wartości odżywcze,  rozwiązywały zagadki słowne i dotykowe związane z warzywami, doskonaliły umiejętność liczenia w zakresie 3 i więcej. W kolejnym tygodniu  dzieci dowiedziały się , co robią leśne zwierzęta jesienią. W kąciku przyrody pojawiły się wykonane  z wyprawki 4-latków wiewiórki pilnujące swojej spiżarni. Na zajęciach plastycznych  wszystkie dzieci   wyklejały zwierzątka plasteliną, stemplowały kolce jeżom, wykorzystując w tym celu plastikowe widelce. W ramach programu zrealizowano również tematy „Co z czego otrzymujemy?” oraz „Jesień z deszczem”. Były one okazją  do uświadomienia przedszkolakom pochodzenia wybranych produktów spożywczych (np. mleka i jego przetworów czy miodu), a także zapoznania z elementami jesiennej pogody. W tym celu dzieci przeprowadzały eksperymenty plastyczne i zabawy badawcze z wodą ( co pływa ?, co tonie ?).

 

 

Gr II

Kolejny miesiąc w przedszkolu rozpoczęliśmy tematem jesieni w ogrodzie. Poznaliśmy różne rodzaje warzyw, omawialiśmy sposoby ich wykorzystania, a także korzyści płynące z ich spożywania. Nauczyliśmy się piosenki „Owoce i warzywa”. Poznaliśmy także zawód ogrodnika – dowiedzieliśmy się czym się zajmuje, a także jakie narzędzia wykorzystuje w swojej pracy w ogródku warzywnym.

W kolejnym tygodniu rozmawialiśmy o lesie i jego mieszkańcach. Omówiliśmy wygląd zwierząt leśnych, poznaliśmy ich domy oraz ich jesienne zwyczaje. Układaliśmy rytmy z wykorzystaniem tworzywa przyrodniczego, ustalaliśmy położenie obiektów względem własnej osoby. Śpiewaliśmy piosenki „Lisek łakomczuszek”, „Niedźwiadek” i „Kolorowe listki”. Wykonaliśmy także prace plastyczne: jeżyki i wiewiórki, sowy oraz jesienne drzewa.

W październiku omawialiśmy także temat „Co z czego otrzymujemy”. Dowiedzieliśmy się m.in. skąd się bierze chleb, jak powstaje cukier, papier. Poznawaliśmy etapy produkcji szkła. Słuchaliśmy piosenki „Na mlecznej rzece”, wykonywaliśmy także improwizacje instrumentalne z wykorzystaniem szklanych przedmiotów. Słuchaliśmy opowiadania „Zapomniany sweterek” – dzięki któremu dowiedzieliśmy się skąd się bierze wełna, zainspirowało nas to do wykonania pracy plastycznej „Owieczka”.

Ostatni tydzień października upłynął nam przy temacie „Jesień z deszczem – woda”. Mówiliśmy o zjawiskach atmosferycznych charakterystycznych dla jesieni oraz o tym, iż bardzo ważne jest dostosowanie ubioru do pogody. Zwróciliśmy także uwagę, że gdy dzień jest coraz krótszy, a dni szare, warto nosić dla własnego bezpieczeństwa odblaski. Zrobiliśmy parasole z papieru kolorowego i patyczków, deszczowe chmury oraz wyklejaliśmy plasteliną krople deszczu. Nauczyliśmy się piosenki pt. „Deszczyk”. Dowiedzieliśmy się do czego potrzebna jest nam woda, poznaliśmy jej właściwości fizyczne, zrobiliśmy eksperyment „Co pływa, a co tonie” oraz dowiedzieliśmy się w jaki sposób woda krąży w przyrodzie.

W trakcie tego miesiąca dbaliśmy o nasze zdrowie – gdy tylko pozwalała na to pogoda i okoliczności wychodziliśmy do ogrodu przedszkolnego, jedliśmy pyszne warzywa i owoce na drugie śniadanie i wykonywaliśmy ćwiczenia ruchowe w trakcie ćwiczeń porannych oraz na zajęciach gimnastycznych. Mamy nadzieję, że nadchodzący miesiąc będzie równie udany

Gr III

Zerówka rozpoczęła październik od tematu „Co robią zwierzęta jesienią?”. Wprowadzenie stanowił znakomity film autorstwa Anette Scheurich „Jesień – świat kolorów”. (Polecamy do obejrzenia tutaj). Częściowo odpowiedziała nam na to pytanie piosenka o tym samym tytule. W tym tygodniu poznawaliśmy zwyczaje zwierząt w naszym otoczeniu oraz ich przygotowania do zbliżającej się zimy.  Dzieciaki miały możliwość odtwarzać zebrane wiadomości podczas zabaw naśladowczych z makietą lasu. Ogromne zainteresowanie i frajdę z odkrywania świata budziły też przyniesione na zajęcia książeczki dotyczące zwierząt leśnych. Ale nie były to zwykłe książki, tylko prawdziwe perełki – z ruchomymi elementami, wyjątkowymi ilustracjami oraz tajemnicami ukrytymi w gąszczu kolorowych kropek a możliwych do odczytania tylko z użyciem specjalnej lupy. Książki towarzyszyły dzieciom także podczas innego wydarzenia – Akcji wymiany książek „Daj książce drugie życie” – mającej na celu propagowanie świadomej konsumpcję dóbr oraz  ograniczenie zużycia papieru (na temat akcji więcej ukaże się na stronie, gdy zakończy się ona w grupie II). W naszej sali powstał  nareszcie kącik przyrody przebogaty w różnorodne skarby natury, tworzony wraz z dziećmi i ich rodzicami.

W drugim tygodniu października dowiadywaliśmy się, „Co z czego otrzymujemy?”. Nauczyliśmy się piosenki na temat powstawania chleba.  Zrobiliśmy swoje własne masło – było przy tym wiele frajdy. Poznaliśmy właściwości oraz zastosowanie wełny i węgla. Stworzyliśmy także nasze własne woskowijki na warsztatach.

Trzeci tydzień to temat „Jesień z deszczem – woda”.  Rozpoczął się on od omówienia obiegu wody w przyrodzie i jej ogromnej roli dla roślin, zwierząt i ludzi.  Powtórzyliśmy, w jaki sposób prawidłowo myć ręce dla naszego bezpieczeństwa i zdrowia, a przy okazji wykonaliśmy doświadczenie mające na celu ograniczenie zużycia wody. Dzieci były zaskoczone, jak dużo wody marnuje się, kiedy jest ona stale odkręcona podczas mycia rąk i zgodnie stwierdziły, że będą wodę zakręcać podczas namydlania rączek. Od razu wcieliliśmy tę zasadę w życie, wieszając przy okazji we wszystkich łazienkach plakaty, które będą nam o tym przypominały. Mieliśmy w planach wyjść nad rzekę, niestety covid pokrzyżował nasze plany. Z utęsknieniem wszyscy czekamy na powrót do strefy zielonej.

 

 

Back To Top
Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status