Zakodowane Przedszkole

W okresie od października 2022 do czerwca 2023 w grupie dzieci 6 letnich realizowana będzie innowacja pedagogiczna
programowo-metodyczna pt. „Zakodowane przedszkole” opracowana przez Annę Tórz, wprowadzająca dzieci w świat kodowania bez komputera, a także z wykorzystaniem robotów edukacyjnych Photon. Zabawy z kodowaniem zaplanowano przez kolejne miesiące, z jednoczesnym dostosowaniem do aktualnej tematyki zajęć w przedszkolu,
z wprowadzaniem urozmaiconych pomocy (m.in. kubeczki, obrazkowe kafelki, wirtualna
mata do kodowania na interaktywnym monitorze, roboty Photon z aplikacją na tablecie i
matą, karty pracy) oraz z uwzględnieniem zasady stopniowania trudności.

Maj i czerwiec z kodowaniem

Dwa ostatnie miesiące roku szkolnego przeznaczone zostały na doskonalenie wprowadzonych wcześniej umiejętności związanych z kodowaniem. Na zajęciach wykonywano więc ćwiczenia związane z symetrią, utrwalano poznane w przedszkolu cyfry i litery jako współrzędne położenia obiektu na macie, wg takiego kodu kolorowano obrazki (dyktanda graficzne), rozwijając jednocześnie sprawności manualne oraz analizę i syntezę wzrokową.

Podsumowaniem zajęć opartych na tworzeniu kodu ruchu na macie były zabawy z wykorzystaniem robota Photon’a oraz aplikacji do sterowania nim za pośrednictwem tabletu. Photon był okazją do zapoznania dzieci z zasadami bezpiecznego korzystania z wysokich technologii i sprawiał im wiele radości, ale także wymagał umiejętności czekania na swoją kolej czy współpracy w zespole. Zapraszam do obejrzenia zdjęć z zajęć

https://drive.google.com/drive/folders/1QHd0YXxtRHB8wC3JEomX_Eo18_scZ-hI?usp=sharing

Wiosna

Marzec i kwiecień to miesiące obfitujące w liczne święta i uroczystości.  W nawiązaniu do nich tworzyliśmy kolorowe kompozycje na macie takie jak- tulipany na Dzień Kobiet, hiacynty na powitanie wiosny, kurczaczki na Wielkanoc- tym samym coraz sprawniej posługując się współrzędnymi pól. Poznaliśmy sposób kodowania muzyki kolorami- stworzyliśmy orkiestrę grając na „bum-bum rurkach”. Do kodowania wykorzystaliśmy także nasz kolorowy dywan, w którym każe pole otrzymało swój „adres”. Rozwiązywaliśmy zagadki na temat zwiastunów wiosny, których nazwy zostały starannie zakodowane przy użyciu liter i cyfr, obserwowaliśmy poruszanie się marcowego słońca na macie doskonaląc kierunkową orientację w przestrzeni.

W kwietniu „wyruszyliśmy nad Morze Śródziemne” poznając zasady Programowania z Krabem- bohaterem podłogowego zestawu do kodowania. Pomagaliśmy Krabowi znaleźć na macie bezpieczną drogę do muszli- uczyliśmy się planowania, przewidywania, poznaliśmy funkcję warunku. Zabawy te będziemy kontynuować w kolejnych miesiącach.

Zdjęcia z zajęć dostępne na https://drive.google.com/drive/folders/1DkIBGfDVw0sNv4hcA9WzroEx7eCuyVkf?usp=sharing

 

 

 

Zima z kodowaniem 

W styczniu i w lutym w gr III uzupełnialiśmy zimowe sudoku, kontynuowaliśmy zabawy i
ćwiczenia doskonalące orientację na macie do kodowania- zarówno tej wirtualnej jak i
tradycyjnej- podłogowej. Wyznaczaliśmy położenie obiektów na macie z wykorzystaniem
współrzędnych pola, tym samym utrwalając cyfry i litery. Doskonaliliśmy orientację
kierunkową w przestrzeni układając kod z wykorzystaniem strzałek, również tych
symbolizujących obroty w prawo i w lewo. Poznaliśmy także matę z kolorowymi polami, na
której graliśmy w grę zespołową „Kubek postaw- kubek zabierz”. Walentynki były okazją do
utrwalania zasad symetrii przy tworzeniu walentynkowego serduszka.

Zdjęcia z zimowego kodowania dostępne: https://drive.google.com/drive/folders/1d5FDK7SWN-PxBVeaOcs8sNYiOBiOM8DG?usp=sharing

Zakodowane święta.

Grudzień to miesiąc nieodłącznie związany z Mikołajem i Bożym Narodzeniem, stąd nasze kodowanie tematycznie związane było z tymi uroczystościami. Dzieci doskonaliły umiejętność układania kompozycji z kubeczków na macie – zarówno tej podłogowej jak i wirtualnej, podejmowały próby wyznaczania miejsca na macie na podstawie współrzędnych (tak powstał portret Mikołaja), uzupełniały świąteczne- pierniczkowe sudoku oraz poznały pojęcie „symetrii”, układając- kolorując drugą- symetryczną połowę choinki i prezentu. Ponieważ przedszkolne kodowanie, to także rozwijanie umiejętności odwzorowywania czy konstruowania na podstawie schematu- w grudniu wykorzystaliśmy klocki lego-duplo i budowaliśmy z nich litery. Zapraszamy do obejrzenia efektów pracy:

https://drive.google.com/drive/folders/1LCm-mH8F5L_l1zwyFgCIWjSAfeQE37ro?usp=sharing

 

 

Listopadowe kodowanie
Listopad to miesiąc, w którym zabawy z kodowaniem połączyliśmy z obchodami
Narodowego Święta Niepodległości oraz Dnia Życzliwości i Pozdrowień. Dzieci poznały
zasady układania na macie kompozycji z plastikowych kolorowych kubeczków. Ponieważ nie
znamy jeszcze wszystkich liter, wyznaczanie miejsca położenia kubka opierało się na wzorze
zamieszczonym na interaktywnym ekranie. Z okazji Dnia Życzliwości na tymże ekranie
układaliśmy słoneczko, korzystając z wirtualnej maty do kodowania, próbując już wyznaczać
współrzędne położenia kafelka na kratownicy. Kubki zostały także wykorzystane do
tworzenia kolorowych wież przy okazji tematyki kompleksowej związanej z poznawaniem
baśni i bajek. Tym razem dzieci odtwarzały przestrzenne układy kubków, odczytywały
zakodowaną zmianę kolorów, pracowały samodzielnie, a także podejmowały współpracę w
trzyosobowych grupach. Każda z wymienionych aktywności wiązała się także z zadaniem
przy stoliku polegającym na utrwaleniu zdobytej umiejętności na karcie pracy. Przez
wszystkie te ćwiczenia dzieci doskonaliły analizę i syntezę wzrokową, koordynację
wzrokowo- ruchową, orientację przestrzenną, utrwalały poznane litery i cyfry.

Zapraszamy do galerii zdjęć:
https://drive.google.com/drive/folders/1Z_4VgausAYui_9OVb8VjU0RcNUM3OfGz?usp=sharing

Zaplanowane w okresie od 8-23.10.22 zadania pt. „Jesienne kodowanki”– logiczne
łamigłówki wprowadzające dzieci w świat symboli – kodów z wykorzystaniem materiału
przyrodniczego oraz podstawowych mat-kratownic do kodowania – zostały zaakceptowane,
jako aktywność w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania tzw. Code Week. Zdjęcia
z dotychczas przeprowadzonych zajęć są dostępne pod linkiem
https://drive.google.com/drive/folders/1AC2PZXqyibsBtCsGHYLjTb-yxd3LAavI?usp=sharing

 

Back To Top